وزیر دفاع در نشست سران ناتو در ولز شرکت می‌کند

اطلاعات روز: شورای امنیتی ملی کشور در نشست نوبتی خود به ریاست رییس جمهور کرزی توافق  کردند که اگر اعلام نتایج انتخابات باز هم با تاخیر روبرو شود، بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع کشور در نشست ولز شرکت کند.

دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌ی اعلام کرد، در جلسه شورای امنیت ملی روی چگونگی حضور هیأت افغانی اجلاس سران ناتو در ولز بحث همه‌جانبه شد. براساس این خبرنامه، در این شورا پس از بحث‌های هم‌جانبه توافق شد، در صورتی‌که نتایج نهایی انتخابات پیش از برگزاری نشست ولز اعلام نشود، وزیر دفاع به نمایندگی از حکومت در نشست ولز شرکت کند. قرار است، نشست ولز به تاریخ 4 و 5 ماه ستپامبر سال روان برگزار شود و یکی از محورهای اصلی گفت‌و‌گوهای اعضای این نشست افغانستان است.

در این نشست روی ادامه‌ی کمک‌های خارجی  و مأموریت جدید نیروهای بین‌المللی در کشور بحث می‌شود. سران ناتو انتظار داشتند،‌ رییس جمهوری جدید افغانستان در نشست ولز شرکت کند. آنان هم‌چنان گفته‌ بودند، رییس جمهور جدید افغانستان باید در نشست ولز تعهد کند که حکومتش پس از دریافت میلیاردها دالر کمک نظامی و غیر نظامی، در حال ایستاد شدن روی پای خود است.

اما به دلیل بحران انتخابات و مشخص نشدن رییس جمهوری جدید، حالا قرار شده، بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع از افغانستان در این نشست نمایندگی کند. انتظار می‌رفت مراسم تحلیف رییس جمهور جدید، پیش از این نشست برگزار شود، اما بحران انتخاباتی این کار را حد اقل تا چند هفته دیگر به تاخیر انداخته است.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در تماس تلیفونی از هر دو نامزد خواسته، توافقات بر سر تشکیل حکومت وحدت ملی را نهایی و در نشست ولز اشتراک کنند. تیم اصلاحات و هم‌گرایی می‌گوید، نخست وزیر بریتانیا از عبدالله خواسته که در نشست ولز شرکت کند، اما او به دلیل درگیر بودن مسایل انتخابات در این نشست شرکت نمی‌تواند.

اما  مسوولان هر دو ستاد گفته‌اند، ممکن نامزدان از طریق ویدیو کنفرانس، در نشست ولز وصل شوند. با این حال، تیم تحول و تداوم تأکید دارد، اشتراک هر شخص به جز از رییس جمهور جدید در نشست ولز دست‌آوردی برای کشور نخواهد داشت. طاهر زهیر عضو این تیم می‌گوید، دیوید کامرون، از اشرف غنی برای شرکت در نشست ولز دعوت کرده، اما آنان هنور برای مشارکت در این نشست تصمیم نهایی  خود را نگرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *