هشتمین نشست «به‌سوی صلح» در کابل تدویر شد

هشتمین نشست «بسوی صلح» در کابل تدویر شد

جلیل پویا

کابل به روز دوشنبه، ۲ آگست سال جاری میلادی میزبان هشتمین نشست بسوی صلح بود که زیر نام نشست کابل برای صلح تدویر شد. این برنامه به همکاری بنیاد فریدریش ایبرت، میدیوتیک افغانستان و موسسه مطالعات عامه افغانستان برگزار شد.

بیش از ۶۰ تن به نمایندگی از اقشار و اصناف مختلف جامعه به شمول اعضای جامعه مدنی، متنفذین، نخبگان، بانوان، جوانان مقام‌های دولتی از ولایت های کابل، کاپیسا و پنجشیر در این نشست اشتراک داشتند.

شناسایی عوامل محلی منازعه و ارائه راه حل ها از اهداف این نشست و سلسله نشست های ملی بسوی صلح است.

مسئول برنامه های بنیاد فریدریش ایبرت در سخنرانی افتتاحیه اش در این نشست در رابطه به اهداف خواستگاه این برنامه و فعالیت های نهادهای همکار این برنامه صحبت کرد.

به گفته ایشان، هدف این است تا مردم از ایده‌ها، نظرات، خواسته‌ها، نگرانی‌ها، امیدها و آرزوهای شان در رابطه به صلح صحبت کنند و دغدغه‌ها و نگرانی های شان را در این مورد به اشتراک بگذارند.

او افزود که این مجموعه نشست ها درسطح زون های کشور برگزار شده و تلاش براین بوده که نشست ها همه شمول باشد و همچنان ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها منجر به صلح فراگیر و پایدار در کشور شود.

هشتمین نشست «بسوی صلح»

سلیمه نیکبین، معاون اجتماعی ولایت کابل از دیگر سخنرانان افتتاحیه این نشست بود. خانم نیکبین در صحبت هایش معلومات مفصلی در رابطه به اوضاع کنونی و عواملی که منجر به شکل‌گیری اوضاع کنونی کشور شد ارائه کرد.

به گفته خانم نیکبین، مردم افغانستان سالها است که درگیر جنگ نیابتی اند و سالهای دشواری را پشت سر میگذرانند. او از کارشکنی و عدم تعهد طالبان نسبت به مذاکرات صلح انتقاد کرد و افزود که این گروه تاکنون در قبال پیشبرد این گفتگوها صادق نبوده و همواره بر جنگ پافشاری دارند.

خانم نیکبین در اشاره به صلح اجتماعی، فقر و بیکاری را یکی از مشکلات اساسی در کابل پایتخت عنوان کرد و از این چالشها به حیث عوامل دوام جنگ و منازعه نام برد.

احسان سعادت نماینده موسسه مطالعات عامه افغانستان، معلومات را در رابطه به وضعیت کنونی صلح، عوامل جنگ و مقایسه تجربه های موفق بین المللی پروسه صلح با پروسه صلح افغانستان ارائه کرد. معلوماتی که به گفته او برگرفته از نتایج تحقیقات نهادهای پژوهشی ملی و بین المللی است.

آقای سعادت در رابطه به اوضاع کنونی پروسه صلح افغانستان گفت که براساس یافته های تحقیقات انجام شده، پروسه کنونی کاربردی، منظم و فراگیر نیست، مذاکره کنندگان انتخابی نیستند و این پروسه بدون طرزالعمل مشخص جریان دارد. با وجود این به گفته آقای سعادت، انگیزه برای صلح ایجاد شده است.

با این همه به گفته آقای سعادت، هدف نشست کنونی این است که روشن شود صلح از دید اشتراک کنندگان این برنامه چیست. او تاکید کرد که مشخص است که صلح در هیچ کشوری به آسانی تامین نمی شود و برای دسیابی به آن نیاز به تلاش‌های پیگیر و همه شمول نیاز است.

هشتمین نشست «بسوی صلح»

اجرای کار گروپی به هدف شناسایی عوامل محلی جنگ و منازعه و راه های حل آن از دیگر بخش‌های نشست کابل برای صلح بود.

اشتراک کنندگان در این قسمت از برنامه در چند گروه مجزا روی عوامل و دلایل منازعه در محلات و مناطق شان، راه حل منازعات، گروه ها و نهادهای تاثیر گزار در زمینه تامین صلح اجتماعی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در بخش بعدی، نمایندگان گروپ های کاری، نتایج یافته ها و نظرات شان در رابطه به موضوعات متذکره برای حاضران ارائه کردند.

اشتراک کنندگان نشست کابل برای صلح مواد مخدر، تبعیض و عدم تطبیق قانون را از عوامل عمده منازعه در ولایت های کابل، پنجشیر و کاپیسا برشمردند و راه حل های را نیز برای از میان برداشتن این پدیده‌ها ارائه کردند.

در بخش بعدی نشست کابل به اجرای پنل اختصاص یافته بود. در این بخش سخنرانان روی عوامل منازعه، راه حل‌های آن، نهادهای موثر در ختم منازعه و تامین صلح اجتماعی و زمینه های ایجاد جامعه صلح آمیز صحبت کردند.

آنان در صحبت های شان برای ختم منازعه و تامین صلح اجتماعی بر استفاده بهینه از معادن، ایجاد زمینه های شغلی، تمرکز روی راه حل ها بجای تمرکز روی مشکل  و سرمایه گذاری داخلی روی استخراج معادن کشور تاکید کردند.

عدم موثریت آموزشهای عملی، بازنگری نصاب آموزشی، شناسایی گرایش‌های دانش آموزاناز دیگر موضوعاتی بود که سخنرانان در رابطه به آن صحبت کردند.

هشتمین نشست «بسوی صلح»

اعضای پنل گفتمان همچنان بر تاثیرگزاری مساجد و رسانه ها در امر آموزش، اطلاع رسانی، آگاهی دهی و شکل دهی افکار جامعه تاکید کردند و افزودند که مساجد و رسانه ها نقش اساسی در شکل دهی افکار جامعه دارند.

آنان همچنان تطبیق عادلانه قانون را از موثرترین راه حل ها برای ختم جنگ در کشور عنوان کردند.

در ختم نشست کابل برای صلح، ضیا صدر نماینده میدیوتیک افغانستان در این برنامه جمع بندی کوتاهی در پیوند به این نشست ارائه کرد. به گفته آقای صدر جنگ افغانستان همواره دو طرف داشته اما قریب به اکثریت مردم افغانستان عضو هیچ یکی از طرفهای درگیر نبوده اما قربانیان اصلی جنگ بوده اند.

قربانیانی که به گفته او جامعه جهانی و طرفهای درگیر هیچ توجه به آنها نداشته و تاکنون نیز ندارند. همچنان به گفته او مردم هنوز هم که هنوز است در حاشیه اند و در تصمیم‌گیرها دخیل نیستند.