قیمت هر کیلو گاز، 60 افغانی تعیین شد

اطلاعات روز: مسئولان اتحادیه سراسری نفت و گاز کشور، دیروز در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد، بخش‌های خصوصی، دولتی و تاجران ملی تعهد کرده‌اند که پس از این هر کیلو گاز را در به صورت پرچون در  شهر کابل به 60 افغانی و در دیگر ولایت‌های مرزی کشور به 54 افغانی به فروش برسانند.

آذرخش حافظی، رییس این اتحادیه تأکید کرد، برای چند مدتی،‌ گاز مایع بصورت عمده در ولایت‌های مرزی کشور از جمله مزار شریف، فاریاب و هرات ۴۸ افغانی و در شهر کابل باید به قیمت ۵۴ افغانی فروخته شود. او افزود، تاجران، بخش‌های خصوصی و دولتی به دلیل اوضاع نامساعد اقتصادی و مردم فقیر کشور به این توافق رسیدند.

از سویی هم، او گفت، استخبارات پاکستان با رخنه در میان تاجران افغانی، رقابت ناسالم را راه‌اندازی کرده و به گفته‌ی او، سهمیه گاز افغانستان از ترکمنستان به پاکستان انتقال داده می‌شود. حافظی راه حل این مشکل را توجه جدی به تولید نفت و گاز توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در داخل کشور عنوان کرد.

پیش‌تر ریاست مواد نفتی وزارت تجارت در کابل گفته بود، هر کیلو گاز در کابل باید ۵۴ افغانی فروش شود، اما در جریان چند روز گذشته هر کیلو گاز در دکان‌های کابل ۱۲۰ افغانی به فروش می‌رسید.  با این وجود شهروندان انتظار دارند، دولت در این قسمت نظارات دقیق داشته و هر کیلو گاز به همین قیمت تعیین شده به فروش برسد.

از سویی هم خان‌جان الکوزی، معاون اتاق‌ تجارت و صنایع کشور در نشست خبری دیروز تأکید کرد، هیچ تجار و دکانداری نباید گاز را بالاتر از قیمت تعیین شده، به فروش برساند. او هشدار داد، هرکسی گاز را بالاتر از نرخ تعیین شده به فروش برساند؛ جواز فعالیت‌اش لغو و نام‌اش در لیست سیاه قرارداده خواهد شد. از سویی هم، الکوزی تأکید کرد، این تصمیم فوری است و حکومت برای رفع مشکلات، باید قراردادهای بزرگی را با کشورهای فروشنده نفت و گاز امضا کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *