«نبرد با طالبان در 32 ولایت کشور جریان دارد»

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت دفاع کشور می‌گویند، در حال حاضر نیروهای امنیتی با طالبان در تمام‌ ولایت‌ها به استتنای «بامیان و پنجشیر» در حال نبرد قرار دارند. یک مقام ارشد این وزارت به خبرگزاری «دی پی ای» آلمان گفت، طالبان با کاهش حملات هوایی ناتو و در آستانه‌ی خروج نیروهای خارجی از افغانستان جسور شده اند.

او می‌گوید، در هر هفته 100 سرباز نیروهای امنیتی در میدان جنگ کشته می‌شوند. این مقام‌ وزارت دفاع از خبرگزاری «دی پی ای» خواسته، نامش را فاش نکند. حملات طالبان در تابستان امسال در سراسر کشور افزایش یافت و نیز چندین ولسوالی از جمله دوآب نورستان، سنگین هلمند و چهار سده‌ی غور را در کنترول شان آوردند.

اما نیروهای امنیتی با راه‌اندازی عملیات گسترده، این ولسوالی‌ها را دوباره تصرف کردند. در این درگیری‌ها صدها طالب  و صدها فرد ملکی و نظامی نیز کشته شدند. جنگ هنوز بین نیروهای امنیتی و طالبان در 32 ولایت ادامه دارد و به باور یک مقام‌ وزارت دفاع ، در چند ماه اخیر حملات گروهی طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی افزایش یافته است.

از سویی هم، خبرگزاری «دی پی ای» آلمان به نقل از بزرگان قومی لوگر گزارش داده است که در آغاز هفته روان، صدها طالب، حملات گروهی را در این ولایت انجام دادند. بزرگان لوگر گفته‌اند، طالبان برای معالجه‌ زخمی‌های‌شان حتا کلینیک‌های سیار را ایجاد کرده‌اند. براساس گزارش، طالبان در ماه روان در قندوز ده پاسگاه پولیس را تصرف کردند.

در گزارش آمده است، نزدیک بود، طالبان از میان 6 ولسوالی قندوز، دو ولسوالی این ولایت را تصرف کند، اما آنان با آغاز حملات هوایی ناتو شکست خوردند. خبرگزاری «دی پی ای» آلمان گزارش داد، ملا سلام دو هزار جنگ‌جوی طالب را در قندز رهبری می‌کند. این ملا چندی قبل از سوی استخبارات پاکستان از زندان رها شده است.

مقام‌های ارشد وزارت دفاع ملی به «دی پی ای» گفته که استخبارات پاکستان این ملا را برای رهبری عملیات جنگ در قندوز، از زندان رها کرده است. در هیمن حال، رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی کشور تأکید کرد، حملات طالبان در آستانه‌ی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و بن‌بست سیاسی موجود، افزایش یافته است. او در گفت‌‌و‌گو با «دی پی ای» از جامعه‌ی بین‌المللی انتقاد کرد و گفت، تجهیزات لازم را در اختیار نیروهای افغان قرار نداده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *