اصلاحات و هم‌‌‌گرایی: نتایج انتخابات بدون تفاهم نامزدان اعلام نخواهد شد

اطلاعات روز: تیم اصلاحات و هم‌گرایی اعلام کرد، نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بدون تفاهم دو ستاد انتخاباتی اعلام نخواهد شد. سید آقا فاضل سانچارکی، سخن‌گوی این تیم با اشاره به این که نتایج انتخابات به زودی اعلام نخواهد شد، گفت، نتایج نهایی انتخابات پس از گفت‌و‌گوها و در پی تفاهم دو تیم انتخاباتی، اعلام می‌شود.

این درحالی است که کمیسیون مستقل انتخابات دیروز از تفتیش 90 درصد کل آرا خبر داد و گفت، این روند در چند روز آینده تکیمل و نتایج آن اعلام خواهد شد. جنجال‌های انتخاباتی از شش ماه به این سو ادامه دارد و هنوز نامزدان در روند تفتیش آرا و تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق نرسیده اند.

ناظران تیم اصلاحات و هم‌گرایی چندی پیش روند تفتیش آرا را ترک کردند و به دنبال آن، این تیم به روز یک‌شنبه هفته روان هشدار داد، اگر سازمان ملل، کمیسیون انتخابات و تیم تحول و تداوم به خواست‌های منطقی‌شان رسیدگی نکنند، بعد از ظهر روز سه‌شنبه (11 سنبله) روند انتخابات را برای همیشه ترک و به مردم مراجعه می‌کند.

قرار بود، دیروز تیم اصلاحات و هم‌گرایی در این مورد نشست خبری برگزار کند، اما به دلایل نامعلوم این نشست برگزار نشد. ولی فاضل سانچارکی، سخن‌گوی این تیم دیروز در کابل گفت، تیم اصلاحات و هم‌گرایی فرصت چند ساعته دیگر به دیپلماسی داده و تلاش‌های بین‌المللی برای حل اختلاف‌ها آغاز شده است. او هم‌چنان افزود، در بخش فنی۴ الی ۵ خواست تیم ما پذیرفته شده، اما ما به روند فنی باز نمی‌گردیم؛ آنان در جریان کار خود این خواسته‌های ما را اعمال می‌کنند.

از سویی هم‌، سانچارکی گفت، روز سه‌شنبه هفته روان جان کری وزیر خارجه امریکا با عبدالله تلیفونی صبحت کرد. او افزود، در حال حاضر مذاکرات بین عبدالله و یان کوبیش نماینده ویژه سازمان ملل، سفیر امریکا، سفیر اتحادیه اروپا در کابل برای حل بحران انتخابات جریان دارد. ولی او در باره جزئیات گفت‌‌و‌‌گوها معلومات دقیق ارائه نکرد.

او گفت، گروه تماس ما ساعت سه بعد از ظهر دیروز با ستاد احمدزی قطع شد اما تلاش‌هایی وجود دارد، تا ارتباطات بین دو تیم انتخاباتی دوباره برقرار شود. از سویی هم، سخن‌گوی تیم اصلاحات و هم‌گرایی افزود، حامد کرزی پیام داده که امروز (چهارشنبه، 12 سنبله) با عبدالله عبدالله دیدار خواهد کرد.

تصمیم عجولانه نگیرید!

تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی دیروز در یک نشست خبری در کابل در مورد اقدام تازه تیم اصلاحات و هم‌گرایی واکنش نشان داد. فیض الله ذکی، در این نشست گفت، تصمیم تیم عبدالله در خصوص ترک مذاکرات سیاسی عجولانه و  به خیر مملکت نیست: «کناره‌گیری تیم رقیب از روند سیاسی و تخنیکی، انزوای سیاسی را به دنبال دارد».

او تأکید کرد، هر دو تیم انتخاباتی برای حل مشکلات موجود، باید روی یک راه حل سیاسی متمرکز شود. ذکی، یگانه راه حل مشکلات کنونی را، تشکیل حکومت وحدت ملی عنوان کرد و گفت، تیم عبدالله به این روند پابند باشد. ولی او گفت، تیم رقیب خواست‌های‌شان ‌را طوری آماده کند که به قانون اساسی کشور مطابقت داشته باشد.

حرکت‌های «سبز و نارنجی»

به دنبال اختلاف‌ها بین ستادهای انتخاباتی، عطامحمد نور، والی بلخ و از اعضای برجسته‌ی تیم اصلاحات و هم‌گرایی دیروز از هوادارانش خواست که برای تحکیم دموکراسی، تأمین عدالت و توسعه‌ی مردم سالاری، آماده‌ی‌ حرکت‌های «سبز و نارنجی» شوند. والی بلخ در مورد چگونگی حرکت‌های «سبز و نارنجی» جزئیات دقیق ارائه نکرد.

اما او تأکید دارد، مسئول عواقب این حرکت‌ها کسانی خواهد بود که روند انتخابات را با تقلب‌های سازمان یافته به تمسخر گرفته اند. والی بلخ دیروز در صفحه‌‌ی فیسبوکش از هوادارانش خواست، برای اعتراض‌های گسترده آمادگی بگیرند. به گفته‌ی او، کمیسیون انتخابات و سازمان ملل، خواست‌های مشروع آنان را در روند تفتیش و ابطال آرا در نظر نگرفته ‌اند.

اما فیض الله ذکی، سخن‌گوی تیم تحول و تداوم دیروز در واکنش به این فراخوان گفت، فراخوانی‌های چون «جنبش‌های سبز و نارنجی» تقلید از برخی کشورهای دیگر است: «این فراخوانی‌ها در کشورهای دیگر، پیامدهای خوب نداشته و باید دراین مورد محتاطانه، قدم برداشته شود».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *