گروه بین‌المللی بحران: مأموریت ناتو در افغانستان موفق نبود

اطلاعات روز: شماری از اعضای گروه بین‌المللی بحران اعلام کردند، مأموریت ناتو در افغانستان موفق نبوده و در حال حاضر آنان نباید مأموریت خود در این کشور را تکمیل اعلام کنند. به تازگی یک تعداد از دیپلومات‌های ناتو گفته‌‌اند،‌ شاید سران ناتو در نشست ولز بریتانیا اعلام کنند که مأموریت‌شان در افغانستان با موفقیت تکمیل شده است.

گرایم سمیت، عضو گروه بین‌المللی بحران امروز به رادیو آزادی گفت، حملات مخالفان مسلح، بمبگذاری‌ها، تلفات ملکی و خشونت‌های بی‌حساب در افغانستان افزایش یافته است: اگر ناتو در چنین حالت ادعا کند که مأموریت شان در افغانستان با موفقیت تکمیل شده، غیر واقعی خواهد بود.

هم اکنون نیروهای امنیتی در 32 ولایت با طالبان می‌جنگند. به روز سه‌شنبه هفته روان یک مقام‌ ارشد وزارت دفاع به یک خبرگزاری آلمان گفت،‌ در هر هفته، 100 سرباز نیروهای امنیتی در نبرد با طالبان کشته می‌شوند. کاهش حملات هوایی ناتو، توقف عملیات شبانه و نبود سلاح‌های سنگین در اختیار نیروهای امنیتی کشور، از عوامل افزایش تلفات این نیروها عنوان شده است.

مقام‌های حکومتی بارها از ناتو انتقاد کرده و گفته‌اند، این سازمان نیروهای امنیتی کشور را درست تجهیز نکرده است. با این حال، گرایم سمیت، عضو گروه بین‌المللی بحران گفت، ناتو تجهیزات و وسایل سنگین را در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار دهد، تا آنان موجودیت‌شان را حفظ کند.

او افزود، در جریان 13 سال گذشته در افغانستان پیش‌رفت‌های زیاد شده و آن را نمی‌توان نادیده گرفت، اما متأسفانه امنیت جز آن نیست. سیمت تأکید کرد، در حال حاضر وضعیت امنیتی در افغانستان نسبت به ده سال گذشته بدتر است و سران ناتو باید به این حقیقت برخورد سالم کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *