دو هزار تن در معدن ذغال سنگ دره صوف بی‌کار شدند

اطلاعات روز:  مقام‌های محلی ولسوالی دره‌صوف ولایت سمنگان می‌گویند، بر اثر بحران انتخابات، عواید معدن ذغال سنگ ولسوالی دره صوف بالای این ولایت، کاهش یافته و نیز در حدود دو هزار تن کارگر این معدن، از کار بازمانده‌اند.

 احمدعلی حسنی، ولسوال دره صوف بالای این ولایت، امروز به رسانه‌ها گفت، به دلیل بحران انتخابات، شماری از نهادهای تولیدی با رکود مواجه شده و این باعث کاهش تقاضای ذغال سنگ در این ولسوالی شده است. او افزود، پیش از جنجال‌های انتخاباتی، ذغال سنگ دره صوف بالا، روزانه به شکل اوسط ١١٠ هزار دالر امريکايى عايد داشت، اما اکنون اين رقم به کم‌تر از 100 هزار دالر در روز کاهش یافته است. حسنی افزود، به دلیل کاهش درآمد این معدن، تعداد کارگران آن نیز از  10هزار  تن به 8هزار تن کاهش پیدا کرده است.

هنوز هم معلوم نیست، نامزدان چی زمانی به جنجال‌های انتخاباتی پایان می‌دهند. این جنجال‌ها، در عرصه‌های مختلف کشور، تأثیرات منفی گذاشته است.

از سویی هم، محمدکبیر مکرم‌زاده، ریيس خدمات سکتوری ولایت سمنگان می‌گوید، اگر نامزدان به زودی به کشمکش‌های‌ انتخاباتی پایان ندهند، مردم با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شوند. او گفت، نمایندگان تصدی ذغال سنگ شمال در سمنگان، از دو معدن ولسوالی دره صوف بالا (شباشک و دهنه تور) در ماه‌های ثور و جوزاى سال روان، حدود ٤٠٤ ميليون افغانى عايد داشت، اما اين رقم، در دو ماه اخير (سرطان و اسد) به حدود ٣٥٢ ميليون افغانى کاهش يافته است.

حسنی به پژواک گفته، طولانى شدن انتخابات، سبب کاهش تقاضا به زغال سنگ و کاهش عوايد دو معدن ولسوالی بالای دره صوف ولایت سمنگان شده است. در همین حال، فروشندگان ذغال سنگ در ولایت سمنگان نیز از کاهش تقاضای این مواد سوختی شکایت دارند. نیک محمد، از فروشندگان ذغال می‌گوید، فروش زغال نسبت به گذشته زیاد کاهش یافته است.

او افزود، به هر خریدار ذغال سنگ که تماس می‌گیرم؛ می‌گوید که به دلیل مشخص نبودن رییس جمهور جدید، کاروبار نیست و ذغال سنگ کار ندارد. محمد گفت، در گذشته در مارکيت زغال سنگ مرکز سمنگان، روزانه ده‌ها موتر ذغال، خريد و فروش می‌شد، اما در حال حاضر مقدار به چند موتر، محدود شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *