کمیسیون انتخابات: نامزدان در پذیرش نتایج انتخابات به تعهدات شان پابند باشند

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات کشور در یک نشست خبری در کابل، از پایان روند تفتیش کل آرا خبر دادند  و گفتند، قرار است نتایج انتخابات، تا چند روز دیگر اعلام شود. آنان همچنان از هر دو نامزد دور دوم انتخابات خواستند، به تعهدات قبلی شان عمل کنند و نتایج بر آمده از تفتیش آرا را، بپذیرند.

نورمحمد نور، سخن‌گوی کمیسیون انتخابات در نشست خبری روز گذشته(14 سنبله) گفت، حکومت آينده، بر اساس نتايج نهايى انتخابات تشکیل خواهد شد. اما او افزود، پس از اعلام نتایج نهایی، هرگونه مشکل ناشی از انتخابات در کشور به میان آید، مربوط به هر دو نامزد خواهد بود و به کمیسیون انتخابات بر نمی‌گردد.

نور گفت، نامزدان به سازمان ملل، وزیر خارجه امریکا و مردم تعهد کرده بودند که نتایج برآمده از تفتیش آرا را می‌پذیرند و حال باید به آن پابند باشند. او تأکید کرد، روند تفتیش مجدد آرا، در حضور ناظران ملی و بین‌المللی پیش رفته و نتایج بر آمده از آن به رییس جمهور جدید کشور مشروعیت خواهد داد.

روند تفتیش آرا درحالی پایان یافت که تیم اصلاحات و هم‌گرایی پیش از این گفته بود، سازمان ملل متحد، کمیسیون مستقل انتخابات و تیم تحول و تداوم در روند تفتیش آرا و تشکیل حکومت وحدت ملی خواست‌های منطقی‌شان را در نظر نگرفته‌اند، آن‌ها تاکید کردند اگر به خواست‌های آنان رسیدگی نشود، نتایج نهایی انتخابات را نمی پذیرد و به مردم مراجعه خواهد کرد.

با این حال، نورمحمد نور، پايان روند تفتيش کل آرا را موفقيت بزرگ خواند و تأکید کرد، هدف از این تفتیش، ایجاد اعتمادسازی و پذیرش نتایج نهایی انتخابات از سوی نامزدان بوده و کمیسیون انتخابات برای شفافیت آن، از همه‌ی امکانات دست داشته‌ی‌شان استفاده کرده است.

 او افزود، روند جمع بندى نتايج انتخابات تا چند روز دیگر پایان می‌یابد و با اعلام نتایج نهایی، یک حکومت مشروع مردمی در کشور به میان خواهد آمد. نور گفت، تا کنون در مرکز جمع بندى نتايج، ٢٠٨٤٨ چک ليست و جدول نتايج که ٩١ درصد تمامى چک جدول‌هاى نتايج را تشکيل می‌دهد، وارد سيستم شده است.

به گفته‌ی او، از این میان ١٩٩٠٧ چک لیست، نتایج مرحله نهايى‌اش تکمیل شده و آماده تصمیم‌گیری است. سخن‌گوی کمیسیون انتخابات گفت، تا کنون شش نشست علنى داير شده و در نتیجه آن، در مورد ١٦٤٨٣محل رای‌ دهی،  تصميم نهايى گرفته شده است.  او افزود، دو نشست دیگر در روزهای آینده، برای تصمیم‌گیری آرای تفتیش شده باقی مانده، برگزار خواهد شد و به دنبال آن، نتایج انتخابات اعلام می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *