ناتو: ارتش افغانستان را تا سه سال دیگر حمایه مالی می‌کنیم

اطلاعات روز: اندرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو در نشست ولز بریتانیا گفت، ناتو نیروهای امنیتی افغانستان را تا سال 2017 حمایت مالی خواهد کرد. او افزود، این حمایت مالی براساس تعهدات سران ناتو در نشست شیکاگو ادامه می‌‌یابد. سران ناتو در شیکاگو تعهد کرده بودند، پس از سال 2014، سالانه 4.1 میلیارد دالر به ارتش کشور کمک کنند.

اما مقام‌های حکومتی پیش از نشست سران ناتو در ولز گفته بودند، این مبلغ پول، پس از سال 2014 نیازمندی‌های نیروهای امنیتی را مرفوع نخواهد کرد و برای این نیروها پس از سال یاد شده، سالانه به5.1 یک میلیارد دالر نیاز است. آنان گفته بودند، این موضوع را در نشست سران ناتو در ولز بریتانیا مطرح خواهند کرد.

با این حال، بسم الله محمدی، وزیر دفاع کشور که به نمایندگی از حکومت در نشست ولز شرکت کرده می‌گوید، بارک اوباما، رییس جمهوری امریکا در این نشست گفت، امریکا، تا سه سال دیگر سالانه یک میلیارد دالر را به نیروهای امنیتی افغانستان کمک می‌کند و بر این اساس، تا سال 2017، سالانه ٥،١ ميليارد دالر به این نیروها کمک خواهد شد.

بسم‌الله محمدی، گفت، در مورد اوضاع امنيتى و سياسى کشور به سران ناتو در ولز معلومات مفصل ارائه کرده است. به گفته‌ی او، نيروهاى امنيتى کشور پس از سال 2014 به کمک‌های بیش‌تر جهانی نیاز دارند و در نشست ولز از سران ناتو، خواستار افزایش کمک‌ها به این نیروها شده است.

او اين اظهارات را در حاشيه نخستین روز نشست سران ناتو در ويلز در يک نشست خبرى بيان کرد. نشست سران ناتو روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در ولز بریتانیا برگزار شد و در این نشست، سران حدود ٦٠ کشور جهان اشتراک کرده‌اند.

مأموریت جدید ناتو

قرار است مأموریت جنگی 13 ساله ناتو در پایان سال روان در کشور تکمیل شود، اما سران ناتو در نشست ولز از آغاز مأموریت جدیدش خبر دادند. اندر فو راسمون، دبیر کل ناتو در این مورد گفت، ناتو برای آغاز مأموریت جدیدش در مورد آموزش، مشوره‌دهی و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان آمادگی کامل دارد.

قرار است این مأموریت زیر نام «حمایت قاطع» در سال 2015 آغاز شود. از سویی هم، راسموسن گفت، ناتو در مورد هم‌کاری خود با افغانستان پس از پایان مأموریتش نیز متهد خواهد ماند. اما او تأکید کرد، آغاز مأموریت جدید، حمایت ملی از ارتش و هم‌کاری درازمدت ناتو با افغانستان، وابسته به امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن است.

او ابراز امیدواری کرد، هر دو نامزد انتخابات افغانستان با ارسال نامه‌ی در نشست ولز اطمینان داده‌اند، پیمان امنیتی با امریکا را امضا خواهند کرد. او افزود، به دلیل اوضاع نامعلوم سیاسی افغانستان، سران کشورهای عضو ناتو نتوانستند، تعداد نیروهای‌شان را برای ادامه‌ی حضور پس از سال 2014 در این کشور مشخص کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *