تجارت افغانستان با کشورهای همسایه
GETTY IMAGES

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری: کشورهای همسایه به دور از سیاست با افغانستان تجارت کنند

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از کشورهای همسایه به‌شمول پاکستان، ایران، ازبیکستان و ترکمنستان خواسته است که بدون درنظرداشت تعاملات و دیدگاه‌های سیاسی، در راستای تأمین و تسهیل روابط تجاری با افغانستان همکاری کنند.

در اعلامیه‌ی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان که امروز (دوشنبه، ۱۲ میزان) منتشر شده، همچنین از این کشورها خواسته شده است که نگذارند تجارت کاهش یابد و مردم افغانستان بیشتر متضرر شوند.

به نقل از اعلامیه، تحولات اخیر سیاسی در افغانستان روند تجارت را با تمامی کشورهای جهان، از جمله کشورهای همسایه که شرکای عمده در عرصه‌ی تجارت با افغانستان بودند، متأثر و مختل کرده است.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری تأکید کرده است که نبود روابط تجارتی با کشورهای همسایه روند عرضه و تقاضا در مارکت‌های افغانستان را نیز متأثر کرده و قیمت‌های تمامی اجناس به‌ویژه مواد اولیه و مواد نفتی در بازارهای افغانستان افزایش یافته است.

در اعلامیه‌ی این اتاق آمده است: «از ادامه‌ی چنین وضعیت نه تنها تاجران و عرضه‌کنندگان، بلکه مستهلکین و مصرف‌کنندگان نیز متضرر گردیده‌اند.»

طبق این اعلامیه، با نزدیک‌شدن فصل زمستان، تقاضا برای مواد اولیه و مواد نفتی رو به افزایش است، اما عرضه‌ی این مواد بنابر مشکلات بانکی، بی‌ثبات بودن نرخ اسعار و کاهش روابط تجارتی با کشورهای همسایه یا متوقف است و یا با کم‌ترین میزان انجام می‌شود.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افزوده است: «عدم مراودات و تجارت میان افغانستان و کشور‌های همسایه، روند تورید و عرضه‌ی مواد مورد نیاز در بازارهای افغانستان را به شدت متأثر ساخته و احتمال می‌رود که در آینده‌ی نزدیک و فصل زمستان قیمت‌های مواد اولیه و مواد نفتی بیشتر افزایش یابند.»