اصلاحات و هم‌گرایی: تیم رقیب خواهان تشکیل حکومت ائتلافی است

اطلاعات روز: مسوولان تیم اصلاحات و هم‌گرایی می‌گویند، اختلاف اصلی در مذاکرات سیاسی روی پست اجرایی نیست بلکه ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی، خواهان تشکیل حکومت ائتلافی است. فضل‌الرحمان اوریا، سخن‌گوی تیم اصلاحات و هم‌گرایی دیروز به صدای امریکا گفت، مذاکرات سیاسی تا به حال هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته است.

او با اشاره به این‌که روند مذاکرات سیاسی از سوی تیم رقیب، آگاهانه به بن‌بست کشیده شده، تأکید کرد: «مشکل اساسی روی پست اجرایی و صلاحیت‌های آن نیست، بلکه مشکل در این است که دولت آینده وحدت ملی باشد یا ائتلافی. تیم رقیب تأکید دارد، در حکومت بعدی پست وزارت‌ها و ولایت‌ها تقسیم شوند، اما صلاحیت‌ها نه».

اوریا افزود، در حکومت وحدت ملی صلاحیت‌ها و هم پست‌های کلیدی کابینه تقسیم می‌شود. او هم‌چنان تأکید کرد، تیم تحول و تداوم تحت نام «تشکیل حکومت وحدت ملی» قصد تشکیل حکومت ائتلافی را در کشور دارد؛ ولی ما با آن مخالف هستیم.

اوریا هشدار داد، اگر تیم رقیب به آرای پاک مردم احترام نگذارد و نیز به تعهدات قبلی خود وفادار باقی نماند، تیم اصلاحات و هم‌گرایی در مورد ضرب‌الاجل قبلی خود، فکر خواهد کرد. پیش‌تر این تیم هشدار داده بود، درصورتی که به خواست‌های منطقی آنان رسیدگی نشود، روند انتخابات را برای همیشه ترک و به مردم مراجه خواهد کرد.

 اما تیم تحول و تداوم می‌‌گوید، در حال حاضر تنها یک مورد اختلاف بین دو تیم انتخاباتی که به صلاحیت‌های پست اجرایی بر می‌گردد؛ باقی مانده است. طاهر زهیر، عضو تیم تحول و تداوم روز گذشته به رسانه‌ها گفت، کمیته‌ی مشترک متشکل از اعضای دو تیم انتخاباتی، روی صلاحیت‌های پست اجرایی به توافق‌های خوبی رسیدند و تنها در این مورد که: «رییس پست اجرایی، رییس کابینه هم باشد» به توافق نرسیدند.

او می‌گوید، این مورد اختلافی به نامزدان محول شده و آنان در روزهای آینده، روی آن بحث خواهند کرد. زهیر گفت، پس از توافق نامزدان روی صلاحیت پست اجرایی، تیم‌های انتخاباتی اعلامیه‌ی مشترک توافق کلی را به نشر می‌رسانند.

جنجال‌های انتخاباتی از شش ماه به این سو ادامه دارد و هنوز مشخص نیست،  این جنجال‌ها چه زمانی پایان خواهد یافت. اما این جنجال‌ها مشکلات جدی را در عرصه‌های مختلف کشور به وجود آورده است. هم اکنون به دلیل جنجال‌های انتخاباتی صدها فابریکه تولیدی و شرکت‌های ساختمانی در کشور مسدود شده و نیز، هزاران تن کارگر از کار باز مانده‌اند. مردم از این جنجال‌ها به ستوه آمده و از نامزدان می‌خواهند، به خاطر تقسیم قدرت و منافع شخصی‌شان، بیش از این موجب سرگردانی آنان مشوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *