سیاف در مراسم گرامی‌داشت از هفته‌ی شهید: با لانه‌های جاسوسی باید مبارزه کنیم

اطلاعات روز: عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی، می‌گوید، لانه‌های جاسوسی در کشور زیاد شده و باید علیه آنان، مبارزه جدی آغاز شود. آقای سیاف روز گذشته در مراسم گرامی داشت از هفته شهید، گفت، براساس مدارک و اسناد؛ شماری از افراد در کشور، جاسوس خارجی‌ها اند و به گفته‌ی او، آنان از این طریق، پول‌های هنگفتی دریافت می‌کنند.

سیاف تأکید کرد، افراد جاسوس در کشور «دین و وطن» خود را فروخته و دولت باید در برابر این افراد «یک مبارزه‌ی جاسوس ‌زدایی» را در سطح کشور آغاز کند. سیاف هم‌چنان تأکید کرد، دولت باید در برابر جاسوسان ترحم نکند و ترحم بر چنین افراد، باعث افزایش این گونه وقایع در کشور خواهد شد.

با این وجود، سیاف مشخص نکرد که کدام کشور، به منظور جاسوسی و به چی کسانی پول‌های نقد می‌پردازد. از سویی هم سیاف، مخالفان مسلح دولت را مزدور بیگانه‌گان خواند و گفت، ‌کسانی‌که در مساجد برای آنان دعا می‌کنند، نیز مزودر اند. سیاف افزود، شماری از افراد در کابل با مهاجمان انتحاری ارتباط دارند و برای آنان در میدان وردک و لوگر موتر می‌فرستند.

او افزود، این افراد، انتحاری را در خانه‌های‌شان جای می‌دهند و نیز آنان را به هدف‌شان می‌رسانند. با آن که او به گونه‌ای روشن از کسی نام نبرد اما گفت، کسانی‌که در داخل شهر کابل به غرض انتقال مخالفان مسلح دولت از موترهای شیشه سیاه استفاده می‌کنند؛ در واقع آنان با این کار خود «در کشتار مردم سهم می‌گیرند».

سیاف با استناد به یک حدیث پیامبر گفت: آن‌عده افرادی که زمینه‌ی انفجار و انتحار را برای مخالفان مسلح دولت، فراهم می‌‌کنند و خودشان در منازل یا در دفاترکارشان آرام نشسته‌اند، «به حکم رسول‌الله (ص) از دین خارج است.» او در ادامه‌ی سخنانش از نیروهای امنیتی توصیف کرد و گفت،‌ نیروهای امنیتی، با عزت‌‌‌ترین کار را انجام می‌دهند.

از سویی دیگر، این رهبر جهادی، خواهان اعدام عاملان رویداد پغمان شد و گفت، اگر پیش از این رویداد، افرادی که جنایت مشابه‌ را در کشور انجام داده بودند، به سزای اعمال‌ شان می‌رسیدند؛ چنین جنایتی در کشور تکرار نمی‌شد.

ضرورت مبرم به حکومت نو

با این حال حامد کرزی، رییس جمهوری کشور در  این مراسم، از نامزدان خواست، «همین امروز به منظور تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق برسند، تا حکومت جدید روی کار آید.» او گفت، وقت حکومتش به پایان رسیده و افغانستان در حال حاضر، ضرورت مبرم و عاجل به تشکیل یک حکومت نو دارد.

رییس جمهور در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت، اتحاد و اتفاق هر دو نامزد، و به نتیجه رسیدن گفتگوهای شان، حتی اگر امروز هم صورت گیرد، به خیر{کشور} است. حامد کرزی با تاکید خطاب به هر دو نامزد گفت: «به نتیجه برسید و مملکت را از این حالت نجات دهند، تا مراسم تحلیف رییس جمهور جدید برگزار شود و افغانستان در همین هفته، صاحب یک حکومت نو شود».

حامد کرزی در این مراسم، به تکرار  از حاضران تالار خواست، از هر دو نامزد انتخابات بخواهند، تا به بن‌بست انتخاباتی پایان دهند و کشور از وضعیت کنونی نجات دهند. حاضران نیز به درخواست حامد کرزی پاسخ مثبت دادند و از نامزدان خواستند تا هر چه زودتر به توافق برسند.

این درحالی است که  نامزدان هنوز روی تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق نرسیده اند. عبدالله عبدالله، نامزد معترض انتخابات دو روز پیش گفته بود، گفتگوهای سیاسی آن‌ها با تیم مقابل بی نتیجه بوده است. در حال حاضر روند تفتیش آرا پایان یافته و کمیسیون انتخابات گفته، نتایج انتخابات را تا چند روز دیگر اعلام می‌کند.

 تیم تحول و تداوم منتظر اعلام نتایج انتخابات است، اما تیم اصلاحات و هم‌گرایی می‌گوید، روند تخنیکی و مذاکرات سیاسی در انتخابات شکست خورده و در صورتی نتایج تقلبی انتخابات اعلام شود، آن را نمی‌پذیرد. اما تیم تحول و تداوم ابراز امیدوار کرده که مذاکرات سیاسی نامزدان در روزهای آینده نتیجه‌ دهد. تیم عبدالله راه مذاکرات سیاسی را باز گذاشته است.

مخالفت با سخنان مجددی

با آن که قرار بود صبغت الله مجددی، از رهبران جهادی نیز در مراسم بزرگداشت از هفته شهید، سخنرانی کند، اما این فرصت از او گرفته شد. برخی از هواداران احمد شاه مسعود، با راه‌انداختن سرو صداهای زیاد، مانع سخنرانی او شدند. با آن که عبدالله عبدالله،  مردم را به آرامش دعوت کرد و از آن‌ها خواست که مسایل سیاسی را با هفته‌ی شهید ربط ندهند اما این خواست او بی پاسخ ماند. از سویی هم مجددی به خاطر اعتراض حاضران واکنش نشان داد و گفت: «من به مردم پنجشیر خدمت زیاد کردم و حال که شما با من این‌گونه رفتار می‌کنید، خداوند جزای‌تان را بدهد.»

صبغت‌الله مجددی، در زمان آغاز کمپاین‌ دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفته بود، بر اساس  استخاره‌ی  وی،‌ عبدالله عبدالله برای ریاست جمهوری شخص مناسب نیست و به همین دلیل او از اشرف غنی احمدزی در این انتخابات،  حمایت می‌کند.

شلیک‌های هوایی در شهر کابل

روز گذشته در مراسم هفته شهید، در نقاط مختلف شهر کابل، شلیک‌های هوایی صورت گرفت که این مسئله، تأثیر منفی بر روی ذهن و روان باشندگان کابل گذاشت. از سویی هم، وزارت داخله‌ی کشور روز گذشته با نشر خبرنامه‌ی اعلام کرد، پس از مراسم هفته‌ی شهید، یک تعداد افراد در شهر کابل با استفاده از سلاح‌های دست داشته‌‌ی‌شان به گونه غیر قانونی شلیک هوایی کردند و براثر آن، یک جوان کشته و پنج تن دیگر بشمول یک طفل زخمی شدند. در خبرنامه آمده، وزارت داخله به فرماندهی پولیس کابل دستور داده که این قضیه را پیگیری و عاملان آن را بازداشت کند.

شماری از هواداران احمد شاه مسعود، با حمل عکس‌های وی، در برخی از مناطق مختلف شهر به گردش پرداختند و رفتارهای نمایشی انجام دادند. به گفته‌ی باشندگان کابل، این کار آن‌ها، سبب ایجاد بی نظمی در شهر شدند. مسدود شدن برخی از جاده‌های کابل، برهم زدن نظم عامه و ربودن آرامش شهروندان کابل، از مشکلاتی بود که روز گذشته توسط این افراد دامن زده شد. شهروندان کابل با انتقاد از این عمل‌کردها گفتند، در سالگرد هفته شهید نباید چنین رفتارهای از سوی هوادارن شهدا، در کشور صورت گیرند.

از سوی دیگر، شماری از کاربران شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک نیز  به این عمل‌کردها در صفحات‌شان واکنش‌ نشان دادند. یکی از کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک نوشته: «چنین عمل‌کردها، باعث آزار و اذیت مردم شده و نیز صدمه‌ی بزرگی به هفته‌ی شهید وارد کرده است.»  به نوشته‌ی این کاربر، چنین عمل‌کردها، جفای بزرگ به حق هفته‌ی شهدا و نیز بی‌احترامی به آنان است. او از وزارت داخله خواسته، در آینده جلوی چنین عمل‌کردها را بگیرند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *