میزبانی ناروی از نشستی در مورد افغانستان

ناروی نشستی را با حضور نمایندگان طالبان در مورد افغانستان میزبانی می‌کند

وزارت امور خارجه‌ی ناروی اعلام کرده است که نشستی را در مورد افغانستان میزبانی می‌کند و نمایندگان طالبان و اقشار مختلف جامعه‌ی افغانستان را برای حضور در این نشست دعوت کرده است.

این نشست قرار است به تاریخ ۲۳ تا ۲۵ ماه جاری میلادی در اوسلو برگزار شود. عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان نیز تأیید کرده است که هیأتی به ریاست امیرخان متقی، سرپرست این وزارت فردا به اوسلو، پایتخت ناروی سفر می‌کند.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ناروی که امروز (جمعه، ۱ دلو) منتشر شده، آمده است که رهبران زن، روزنامه‌نگاران و افرادی که برای حفظ حقوق بشر و رسیدگی به مسائل انسانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تلاش می‌کنند، در این نشست نمایندگان طالبان با مقام‌های نروژی حضور خواهند داشت.

وزارت خارجه‌ی ناروی گفته است که به شدت نگران وضعیت وخیم در افغانستان است؛ زیرا میلیون‌ها نفر در این کشور با یک فاجعه‌ی انسانی تمام‌عیار مواجه هستند. این وزارت تأکید کرده است: «برای این‌که بتوانیم به جمعیت غیرنظامی در افغانستان کمک کنیم، ضرور است که هم جامعه بین‌الملل و هم اقشار مختلف جامعه‌ی افغانستان با طالبان گفت‌وگو کنند.»

آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه‌ی ناروی گفته است: «ما در مورد انتظارات خود از طالبان، به‌ویژه در مورد آموزش دختران و حقوق بشر، از جمله حق زنان برای مشارکت در جامعه، شفاف خواهیم بود.»

با این حال، وزارت خارجه‌ی ناروی گفته است که این گونه نشست‌ها مشروعیت‌بخشی یا به رسمیت‌شناختن طالبان نیست، اما باید با کسانی که عملا افغانستان را کنترل می‌کنند، گفت‌وگو شود. این وزارت افزوده است: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که وضعیت سیاسی به یک فاجعه‌ی انسانی بدتر منجر شود.»

در بخشی از اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ناروی آمده است که افغانستان با خشک‌سالی، بیماری همه‌گیر کرونا، فروپاشی اقتصادی و اثرات سال‌ها درگیری دست‌وپنجه نرم می‌کند. این همه سبب شده است که در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون نفر با ناامنی حاد غذایی مواجه شوند و همچنین ممکن است یک میلیون کودک در افغانستان از گرسنگی بمیرند.

در این اعلامیه با استناد به آمار سازمان‌های بین‌المللی آمده است که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در زمستان امسال با قحطی مواجه خواهند شد و ۹۷ درصد از جمعیت این کشور ممکن است امسال زیر خط فقر قرار بگیرند.

ناروی درحالی قرار است از نشستی در مورد افغانستان با حضور طالبان میزبانی کند که اوایل هفته‌ی جاری هیأتی از ناروی به کابل آمده و با مقام‌های طالبان در مورد موضوعات مختلف، از جمله آموزش دختران گفت‌وگو کرده بود.

با این حال، وزارت خارجه‌ی ناروی گفته است که به‌دنبال گفت‌وگو با طالبان به‌منظور ارتقای حقوق بشر و مشارکت زنان در جامعه و تقویت تلاش‌های بشردوستانه و اقتصادی در افغانستان در حمایت از مردم این کشور است.

به‌گفته‌ی این وزارت، کمک‌های بشردوستانه اگرچه ضروری است، اما کافی نیست: «ما باید از فروپاشی خدمات اساسی مانند بهداشت و آموزش جلوگیری کنیم. ما باید از معیشت خانواده‌ها و جوامع حمایت کنیم.»