سیگار: فساد اداری در افغانستان، دست‌آوردها را تهدید می‌کند

اطلاعات روز: اداره‌ی بازرسی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرد، فساد اداری در افغانستان هنوز هم پابرجاست و این معضل، دست‌آوردهای امریکا را تهدید می‌کند. جان ساپکو، رییس این اداره به روز جمعه (21، سنبله) در واشنگتن گفت، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور با سه چالش عمده روبرو خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای تداوم طرح‌های اجرا شده، جلوگیری و کاهش فساد و مبارزه با مواد مخدر در افغانستان از چالش‌های‌اند که به گفته‌ی او، امریکا پس از خروج نیروهایش از افغانستان، با آن مواجه خواهد شد. او با اشاره به این‌که امریکا تاکنون در مبارزه با این سه مشکل در افغانستان ناکام بوده، افزود، برای حل این مشکلات، اقدام‌‌های جدی باید روی دست شود.

ساپکو تأکید کرد، اگر به مشکلات یاد شده پیش از وقت رسیدگی نشود،‌ ممکن تمام هزینه امریکا در افغانستان در معرض نابودی قرار گیرد. او افزود، برنامه‌های اجراشده در افغانستان، باید پس از خروج نیروهای بین‌المللی از این کشور و قطع کمک‌های مالی، هم‌چنان پایدار بمانند، اما در حال حاضر چنین نیست.

او هشدار داد، فساد اداری در افغانستان همه‌ی دست‌آوردهای امریکا در این کشور را تهدید می‌کند و به احتمال زیاد، با خروج نیروهای امریکا، وضع از این بدتر می‌شود. ساپکو تأکید کرد، قاچاق مواد مخدر نیز مانع به ثمر رسیدن همه‌ی تلاش‌ها در برقراری امنیت و بازسازی در افغانستان خواهد شد.

او می‌گوید، کشت خشخاش پس از حمله امریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱، افزایش یافته است. به گفته‌ی ساپکو، امریکا تاکنون بیش از هفت و نیم میلیارد دالر را برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هزینه کرده، اما با نظر داشت وضعیت کنونی، این کشور در این مبارزه با هر معیاری به شکست مواجه شده است.

 او ابراز امیدواری کرد، روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به زودی به پایان برسد و با تشیکل یک دولت جدید، مبارزه‌ی واقعی علیه مخواد مخدر در این کشور آغاز شود. ساپکو هشدار داد، درصورتی‌که امریکا کمک‌های خود را در افغاسنتان، قطع کند، {این کشور}با خطر جدی مواجه خواهد شد.

گفتنی است، پیش‌ از این (سیگار) گفته بود، امریکا از سال 2002 تا پایان جنوری سال 2013 ، حدود 104 میلیارد دالر کمک‌های نقدی و غیر نقدی به افغانستان  کرده،‌ اما به دنبال آن، مقام‌های حکومتی  با رد این رقم کمک گفتند، امریکا تاکنون 73 میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده و از این مبلغ تنها 18 درصد آن در اختیار حکومت افغانستان قرار گرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *