اطلاعات روز

احیای پارلمان پاکستان توسط دادگاه؛ عمران‌ خان بار دیگر با رأی عدم‌اعتماد مواجه شد

دادگاه عالی پاکستان انحلال پارلمان این کشور را غیرقانونی خوانده و آن‌را دوباره احیا کرده است. این دادگاه، رد طرح رأی عدم‌اعتماد به عمران خان را هم خلاف قانون اعلام کرده است.

پارلمان پاکستان به پیشنهاد عمران خان، نخست‌وزیر و تأییدی رییس‎‌جمهور این کشور منحل شده بود. دادگاه پاکستان اما امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ حمل) این کار را خلاف قانون اساسی این کشور دانسته و گفته است که نخست‌وزیر حق توصیه به رییس‌جمهور برای انحلال پارلمان را نداشته است.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، دادگاه عالی این کشور به اسد قیصر، رییس پارلمان دستور داده است تا جلسه روز شنبه (۹ اپریل) را در ساعت ۱۰ صبح فراخواند تا طرح رأی عدم‌اعتماد به نخست‌وزیر به رأی‌گیری گذاشته شود.

در حکم دادگاه عالی پاکستان آمده است: «اگر رأی عدم‌اعتماد به نخست‌وزیر به نتیجه برسد، پارلمان نخست‌وزیر جدید را منصوب می‌کند.»

رییس قوه قضائیه‌ی پاکستان حکم نایب رییس پارلمان پاکستان مبنی بر رد طرح رأی‌ عدم‌اعتماد به عمران خان را نقض ماده ۹۵ قانون اساسی این کشور اعلام کرده است.

قرار بود روز یک‌شنبه (۱۴ حمل) درباره‌ی طرح رأی عدم‌اعتماد به دولت عمران‌ خان رأی‌گیری شود؛ اما قاسم خان سوری، نایب رییس پارلمان پاکستان این طرح را «غیرقانونی» خوانده و آن‌را رد کرد.

او گفته بود حرکتی را که برای تغییر رژیم در نظر گرفته شده بود رد کرده است و «من این موضوع را به همه ملت تبریک می‌گویم».

پس از آن‌که طرح رأی‌ عدم‌اعتماد به دولت عمران خان رد شد، او از عارف علوی خواست که پارلمان را منحل کند تا انتخابات جدید برگزار شود.

تصمیم اخیر دادگاه پاکستان با استقبال مخالفان دولت این کشور مواجه شده است. اپوزیسیون دولت عمران خان می‌گوید که رأی لازم برای سرنگونی دولت او را در اختیار دارد.

خود آقای خان پیشتر مدعی شده بود که امریکا توطئه‌ای را برای برکناری او از قدرت ترتیب داده است.

عمران خان مدعی است که مقام‌های امریکایی به دیپلمات‌های پاکستانی هشدار داده‌اند که نخست‌وزیر باید به دلیل تصمیم‌های سیاست خارجی‌اش مانند سفر اخیر به مسکو برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و انتقادهای قبلی وی از جنگ علیه تروریسم امریکا از قدرت برکنار شود.

او در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که توطئه‌ای علیه دولت او طراحی شده است که «ریشه در خارج از کشور دارد».