اشرف غنی هنگام دریافت اعتبارنامه: اولویت حکومت بعدی اصلاح نظام انتخاباتی است

اطلاعات روز: اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید کشور می‌گوید، اصلاح نظام انتخاباتی در اولویت‌های حکومت وحدت ملی خواهد بود. او روز گذشته در مراسم دریافت «اعتبارنامه» خود از کمیسیون مستقل انتخابات، تأکید کرد، طوری در نظام انتخاباتی کشور، اصلاحات آورده شود که در شفافیت و درستی انتخابات؛ ذره‌ای شک وجود نداشته باشد.

براساس قانون انتخابات،‌ کمیسیون مستقل انتخابات به شخصی که برنده انتخابات شناخته می‌شود، قبل از مراسم تحلیف، اعتبار نامه می‌دهد. کمیسیون انتخابات چند روز پیش اشرف غنی احمدزی را به عنوان رییس جمهور و عبدالله عبدالله را به حیث رییس اجرایی حکومت بعدی اعلام کرد. قرار است مراسم تحلیف رییس جمهور جدید به روز دوشنبه(7 میزان) در ارگ ریاست جمهوری برگزار شود.

احمدزی در مراسم دیروز ضمن اشاره به دشواری‌های برگزاری انتخابات، گفت، در دیگر کشورهای جهان، شرکت در انتخابات زحمات زیادی ندارد، شهروندان واجد شرایط‌ چند دقیقه در صف می‌ایستند، رای می‌دهند و تا ۲۴ ساعت نتیجه‌ی آن اعلام می‌شود، اما شرکت در انتخابات افغانستان، به دلیل شرایط خاص حاکم به معنی قبول خطرات جدی است.

احمدزی در ادامه سخنانش به کسانی که در جریان مبارزات انتخاباتی انگشتان‌شان را به دلیل شرکت در انتخابات از دست داده بودند، اطمینان داد که مسئولیت خود را می‌داند و تمام زخم‌های مردم کشورش را درمان خواهد کرد. او در بخش دیگر سخنان خود در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی گفت، این حکومت نماینده آرای تمامی رای دهندگان کشور است.

احمدزی تأکید کرد، در حکومت وحدت ملی قدرت تقسیم نشده، بلکه وظایف تقسیم و به گفته‌ی او، چنین حکومتی به معنی جمع کردن تمامی نیروهای افغانستان است. او در ادامه از سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی خواست، بدون کدام هراس در افغانستان در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

عذرخواهی نورستانی

یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات روزگذشته هنگام تقدیم اعتبارنامه به اشرف غنی احمدزی گفت، طولانی شدن انتخابات به اقتصاد مملکت آسیب رساند و سبب فشارهای زیادی بر مردم شد. او از این بابت از مردم عذرخواهی کرد و افزود، تا زمانی‌که به تمام شهروندان شناس‌نامه‌ی الکترونیک توزیع نشود، سرشماری دقیق صورت نگیرد و شمار دقیق رای دهندگان در هر حوزه رای مشخص نشود، برگزاری انتخابات در کشور خالی از جنجال و دشواری  نخواهد بود.

از سویی هم، او گفت، پس از تفتیش آرا ثابت شد که بیش از هفت میلیون نفر در دور دوم انتخابات اشتراک کرده‌اند. نورستانی در ادامه گفت، پس از تفتیش آرا مشخص شد که شماری از کارمندان یک روزه انتخابات و شماری از اعضای هردو ستاد انتخاباتی به نحوی در تقلب دست داشته‌اند. او دیروز نیز فیصدی اعلام نتایج انتخابات را اعلام نکرد، ولی در عکس اعتبارنامه احمدزی آمده، .وی ۳ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۵۶۷ رای (55.27) درصد آرا را از آن خود کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *