پایان عصر کرزی شروع دولت احمدزی

اطلاعات روز: به‌دنبال حملات هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ و سقوط حکومت طالبان، این کشور وارد دوره‌ی جدیدی از تاریخ خود شد.

در ماه دسامبر سال 2001 میلادی نمایندگان گروه‌های مختلف سیاسی و نظامی افغانستان که برای بحث بر روی تشکیل ساختار حکومتی که قرار بود پس از طالبان، قدرت را به‌دست بگیرد، در شهر بن آلمان گرد هم آمده بودند، به توافق رسیدند. بر اساس توافق شرکت کنندگان در اجلاس بن، حامد کرزی که تا آن زمان چهره‌ی چندان شناخته‌شده‌ای نبود، برای یک دوره‌ی شش ماهه قدرت را در افغانستان به‌دست گرفت.

در همین ماه، حامد کرزی در کابل به عنوان رییس اداره‌ی موقت افغانستان، سوگند یاد کرد و قدرت را از برهان‌الدین ربانی، رییس دولت مجاهدین تحویل گرفت. و اما دیروز حامد کرزی به عنوان رییس جمهور افغانستان قدرت را به اشرف غنی احمدزی به عنوان رییس جمهور جدید تحویل داد. مراسم تحلیف رییس جمهور جدید و رییس اجرایی حکومت جدید دیروز با حضور 1400 مهمان داخلی و خارجی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد‌ و این‌گونه عصر حکومت 13 ساله‌ی کرزی به پایان رسید.

حامد کرزی، رییس جمهور سابق کشور پیش از آغاز این مراسم، تأمین صلح را از اولویت‌های عمده‌ی حکومت جدید خواند و گفت که این مسئله با موانع خارجی همراه است. حامد کرزی گفت که اگر در سال‌های گذشته موانع خارجی وجود نمی‌داشتند، افغانستان حالا شاهد صلح و ثبات می‌بود.

او از رییس جمهور جدید و رییس اجرایی حکومت جدید خواست که به هم‌کاری با دولت جدید متعهد باشند. پس از پایان سخنرانی حامد کرزی، مراسم سوگند وفاداری اشرف غنی توسط قاضی‌القضات اجرا و بعد از آن، اشرف غنی مراسم تحلیف دو معاونش (جنرال دوستم و سروردانش) را اجرا کرد.

به‌دنبال آن، احمدزی در فرمانی پست ریاست اجرایی را ایجاد کرد و بعد اشرف غنی مراسم ادای سوگند وفاداری رییس اجرایی و دو معاونش را اجرا کرد. رییس اجرایی حکومت جدید پس از ادای مراسم تحلیف خود تأکید کرد، تأمین صلح، امنیت، حاکمیت قانون، انجام اصلاحات در ادارات و آوردن تغییراتی در قانون اساسی از تعهداتش با احمدزی است.

به‌دنبال آن، اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید کشور برنامه‌‌های خود را در بخش‌های مختلف تشریح کرد. او گفت که در قدم نخست مبارزه با فساد اداری را جدی می‌گیرد: «رشوه‌دهنده و رشوه‌گیرنده هر‌دو شریک جرم اند و ما با آنان برخورد جدی و قانونی خواهیم کرد».

او ضمن اشاره به این‌که فساد اداری در حکومتش را تحمل نخواهد کرد، گفت که فرهنگ مجازات را به‌زودی در کشور نهادینه می‌کند. اشرف غنی افزود، اعضای شورای ملی از پیش‌نهادهای شخصی به وزیران و مقام‌های ارشد حکومتش خودداری کنند. فساد اداری و عدم مجازات عاملان آن در دوره‌ی حکومت کرزی، دامنه‌ی این پدیده را در سراسر کشور افزایش داده است.

در جریان سال‌های گذشته بارها حکومت به عنوان فاسدترین حکومت کشورهای جهان معرفی شده‌اند. اشرف غنی دیروز در بخش دیگر سخنانش گفت که برای شفافیت و حکومت‌داری خوب، بهترین راه، مصرف کمک‌های جامعه‌ی جهانی‌ از طریق بودجه‌ی‌ ملی است و امیدوارم آنان در این زمنیه با ما هم‌کاری کنند.

او در ادامه افزود، حکومت بعدی از کمک‌های جامعه‌ی جهانی برای تجهیز نیروهای امنیتی کشور استفاده می‌‌کند. اشرف غنی وعده داد، برای نیروهای امنیتی و قربانیان این نیروها، شرایط خوب‌ زندگی را فراهم می‌کند. او از جوانان کشور نیز خواست که از نیروهای امنیتی حمایت یا به جمع آنان ‌بپیوندند.

رییس جمهور جدید در ادامه از گروه طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمت‌یار خواست که با حکومت وحدت ملی وارد مذاکره شوند. او با اشاره به این‌که صلح پایدار در کشور از طریق زور تأمین نمی‌شود، تأکید کرد که صلح هدف استراتژیک حکومت جدید است و جامعه‌ی جهانی در این زمنیه با ما هم‌کاری کند.

احمدزی گفت که مردم افغانستان از جنگ خسته شده و به همین دلیل، پیام حکومتش صلح است. او در ادامه تأکید کرد که مشکل افغانستان ابعاد خارجی دارد و سیاست خارجی برای حکومتش نقش حیاتی خواهد داشت. اشرف غنی افغانستان را «نقطه‌ی تقاطع جریان‌های مثبت و منفی بین‌المللی» خواند و گفت که ثبات کشور با ثبات کشورهای جهان گره خورده است.

او تأکید کرد، برای افغانستان با‌ثبات، نیاز است تا پنج حلقه‌ی خود را در روابط خارجی مشحص کنیم. رییس جمهور جدید حلقه‌ی اول را به کشورهای منطقه نسبت داد و گفت: «بی‌ثباتی در این کشورها، با بی‌ثباتی افغانستان ارتباط دارد؛ روی همین دلیل، ما نیاز داریم که با کشورهای همسایه یک پیمان هم‌کاری منطقه‌‌ای را به امضا برسانیم».

اشرف غنی حلقه‌ی دوم را به کشورهای اسلامی نسبت داد و گفت، نخستین سفرش، حج عمره خواهد بود. او افزود: «حلقه‌ی سوم، کشورهای امریکا، کانادا و چاپان اند. صلح هدف استراتژیک ماست و با آنان منافع مشترک داریم». رییس جمهور حلقه‌ی چهارم را به کشورهای آسیایی نسبت داد و گفت: «ما افغانستان را به چهارراه آسیا و پل در منطقه تبدیل خواهیم کرد. آسیا هنوز هم از مراکز عمده‌ی فقر در جهان است. تلاش ما این است که فقر در این قاره را کاهش دهیم».

اشرف غنی گفت که حلقه‌ی پنجم به سازمان‌های بین‌المللی بر‌می‌گردد و به گفته‌ی او، آنان برنامه و اراده‌ برای اصلاحات دارند. او ابراز امیدوازی کرد که با تأمین ارتباط با این پنج حلقه، کشور به امنیت و توسعه برسد. از سویی هم، رییس جمهور به سران کشورهای منطقه گفت، از خاک ما علیه‌تان استفاده نمی‌شود و شما نیز این مسئله را مدنظر بگیرید.

تشکیل کمیته‌ای برای اصلاح نظام

رییس جمهور جدید کشور می‌گوید که از تمام صلاحیت‌های خود برای اصلاح نظام قضایی استفاده می‌‌کند. او افزود، دادگاه عالی کشور باید در مدت یک‌ماه تمام دادگاه‌ها و قضات را بر اساس اصول مکافات و مجازات ارزیابی کند. احمدزی گفت که برای انجام اصلاحات در قوه‌ی قضائیه، یک کمیته‌ی با‌صلاحیت تشکیل می‌شود.

او گفت که برای برگزاری جرگه‌ی بزرگ به منظور تغییر قانون اساسی، برنامه‌هایی روی دست گرفته خواهند شد. به‌دنبال جنجال‌های انتخاباتی، عبدلله و اشرف غنی توافق کردند، رییس جمهور جدید پس از گرفتن زمام‌ امور حکومت، پس از مدت دو سال جرگه‌ی بزرگ را برای تغییر نظام‌ از ریاستی به صدارتی فرا‌بخواند.

اشرف غنی روز گذشته در ادامه‌ی سخنانش گفت: «افغانستان امروز از دیروز فرق کرده، ما دیگر تبعه و تابع کسی نیستم، بلکه شهروندان یک‌سانیم». او افزود که دیگر در افغانستان، شهروند درجه اول، دوم و سوم وجود ندارد. احمدزی در ادامه گفت، موقعیت جغرافیایی و معادن افغانستان، کشور را به کشور‌ تجارتی تبدیل می‌کند.

او با اشاره به این‌که بدون توسعه‌ی بشری، توسعه‌ی اقتصادی ممکن نیست، گفت: «خروج نیروهای انسانی از کشور فاجعه است. تعداد‌ زیادی از افغان‌ها به‌خاطر کار به خارج می‌روند و شمار‌ی از آنان در این راه کشته یا در آب‌ها غرق می‌شوند». او افزود، برای بازگذاشت مهاجران و ایجاد شغل برای جوانان، برنامه‌های مشخصی را در نظر دارد. اشرف غنی در ادامه با تأکید گفت، بودجه‌ی‌ ملی را به‌طور شفاف به ولایت‌های کشور انتقال خواهد داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *