توافق‌نامه‌ی امنیتی با امریکا؛ کرزی تا روز آخر امضا نکرد،‌ اشرف غنی در روز اول امضا می‌کند

اطلاعات روز: پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا که زمینه‌ی حضور نظامی امریکا پس از پایان مأموریت جنگی کنونی در کشور را فراهم می‌سازد، امروز در کابل امضا خواهد شد. یکی از مقام‌های حکومتی دیروز به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت، یکی از مقام‌های حکومتی به توافق رییس جمهور غنی این پیمان را با جانب امریکا امضا می‌کند.

داوود سلطان‌زوی، عضو تیم اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید کشور نیز دیروز به رسانه‌ها گفت: «پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امروز امضا می‌شود». اما این عضو تیم اشرف غنی افزود، این سند را یکی از وزیران عالی‌رتبه‌ی کشور با جانب امریکا امضا می‌کند.

از سویی هم، دیروز جان پدیستا، مشاور بارک اوباما، رییس جمهور امریکا در یک نشست خبری در سفارت امریکا در کابل گفت که خودش از جانب کشورش این پیمان را با مقام‌های کابل امضا می‌کند. اما او افزود، هنوز برایش مشخص نشده، این پیمان را از جانب افغانستان رییس جمهور جدید یا کدام مقام‌ دیگر به امضا می‌رساند.

با امضای این پیمان، مأموریت جدید و حضور نیروهای خارجی، به‌ویژه امریکا، پس از سال 2014 در کشور مشخص می‌شود. بارک اوباما چندی پیش گفته بود، در صورتی که پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا شود، 9800 سرباز‌ش را پس از پایان سال روان برای مبارزه با تروریزم و تجهیز نیروهای امنیتی در کشور باقی می‌گذارد. به گفته‌ی او، این سربازان به‌تدریج تا پایان 2016 افغانستان را ترک خواهند کرد.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور پس از دو سال جنجال، پیمان امنیتی با امریکا را امضا نکرد. او چند روز پیش در مراسم خدا‌حافظی خود با مقام‌های دولتی، از حکومت جدید نیز خواست که در امضای این پیمان محتاط باشد. اما اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید هفته‌ی گذشته گفت، پس از ادای سوگند وفاداری، در جریان 24 ساعت پیمان امنیتی با امریکا را امضا خواهد کرد. مراسم تحلیف رییس جمهور جدید دیروز در ارگ برگزار شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *