اشرف غنی: مفاد توافق‌نامه‌ی امنیتی با امریکا قابل تغییر است

اطلاعات روز: حکومت جدید دو توافق‌نامه‌ی مهم امنیتی را روز گذشته با سفیر امریکا در کابل و نماینده‌ی ویژه‌‌ی ناتو به امضا رساند. امضای این توافق‌نامه‌ها چگونگی حضور نیروهای بین‌المللی پس از پایان سال روان در کشور را مشخص می‌کند. توافق‌نامه‌ی امنیتی با واشنگتن میان حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی و سفیر امریکا در کابل امضا شد.

توافق‌نامه‌‌‌ی میان کابل و ناتو نیز توسط اتمر و موریس یوخمس، نماینده ویژه‌ی غیر‌نظامی ناتو در کشور به امضار رسید. در مراسم امضای این توافق‌نامه‌ها، اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی و شماری از رهبران جهادی کشور نیز حضور داشتند.
احمدزی در این مراسم امضای این توافق‌نامه‌ها‌ را برای ثبات کشور مهم خواند و گفت، اگر در آینده این پیمان منافع ملی کشور را با خطر مواجه کند، در این پیمان امنیتی تغییرات ایجاد خواهد شد. او افزود، با امضای این پیمان، افغانستان حاکمیت ملی خود را به‌دست می‌آورد.
او در ادامه گفت: «قبل از این استفاده از نیروی نظامی در کشور، بر اساس فیصله‌نامه‌ی سال 2001 شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌شد، اما امروز شاهد مساوات دولت افغانستان ‌با دولت هم‌کار خود در دنیا هستیم. به عنوان دولت مستقل و برداشت منافع ملی خود، پیمان امنیتی با امریکا را برای ثبات و رفاه مردم خود و ثبات منطقه به امضا رساندیم».
او افزود، بر اساس این قرارداد، بعد از این کمک‌های بین‌المللی برای تقویت نیروهای امنیتی کشور مصرف خواهد شد و به گفته‌ی او، حق استعمال نیروهای امنیتی بر اساس فیصله‌ی دولت افغانستان صورت می‌گیرد. رییس جمهور جدید افزود، بعد از این تا حد امکان کوشش می‌شود ‌کمک‌های بین‌المللی از راه بودجه‌ی دولت به مصرف برسند.
اشرف غنی افزود که در نشست شیکاگو برای تقویت نیروهای امنیتی ۱۶ میلیارد دالر امریکایی برای چهار سال در نظر گرفته شده بود و دولت از این کمک برای تجهیز، آموزش و تمرین ارتش ملی مصرف خواهد کرد. او تأکید کرد، فضای افغانستان بعد از این تحت کنترول حکومت خواهد بود و هر‌کس به افغانستان وارد می‌شود، بر اساس نظام قبول شده‌ی بین‌المللی، ویزا خواهد بود و قراردادهای بین‌المللی تحت قوانین مشخص انجام خواهند شد.
اشرف غنی گفت، کار قراردادهای بین‌المللی تحت قانون مشخص دولت پیش خواهد رفت و پس از این، نیروهای خارجی به هیچ یکی از اماکن مقدس ما، مانند مسجد داخل شده نمی‌تواند. او افزود: «افغانستان هنوز هم محور توجه‌‌ دنیا‌ست؛ چون خطرات مشترک هنوز منافع ملی ما و دنیا را تهدید می‌‌کنند؛ این خطرها موجب شده تا ما دارای منافع مشترک باشیم».
او در ادامه گفت: «کشورهای همسایه از امضای این قرارداد احساس خطر نکنند؛ زیرا این قرارداد صرف برای ثبات، رفاه مردم ما و مبارزه با شبکه‌های تروریستی که امنیت افغانستان و جهان را با خطر مواجه کرده، امضا شده است». اشرف غنی افزود، هیچ نوع تجهیزات هسته‌ای و کیمیایی در خاک جابه‌جا نخواهد شد و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
او گفت، متن سند امنیتی با امریکا و ناتو از جانب افغانستان با دقت بررسی شده است. به‌دنبال آن، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز گفت که متن این پیمان‌ها به دقت مطالعه شده و امضای آن به خیر افغانستان است. رییس اجرایی افزود، امضای این پیمان‌ها کمک خواهد کرد تا افغانستان به پای خود ایستاد شود.
از سویی هم، جیمز کانینگهام سفیر امریکا در کابل گفت که این موافقت‌نامه‌ها برای تقویت دوام‌دار روابط میان افغانستان و امریکا مهم است. سفیر امریکا در کابل افزود، این موافقت‌نامه‌ها زمینه‌ی کمک امریکا به نیروهای امنیتی افغان را فراهم می‌کنند.
با امضای این موافقت‌نامه در حدود ۱۰ هزار نیروی امریکایی و تعدادی از نیروهای کشورهای عضور ناتو پس از پایان سال روان برای مبارزه با تروریز‌م و آموزش نیروهای امنیتی در کشور باقی می‌مانند. حامد کرزی، رییس جمهور سابق کشور پس از دو سال جنحال، پیمان امنیتی با امریکا را امضا نکرد. به گفته‌ی او، امریکا شرایطش را برآورده نکرد و به همین دلیل، این پیمان را به امضا نرسانده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *