رانندگان موترهای باربری مسیر میمنه-هرات: راه یک‌روزه را در یک هفته طی می‌کنیم

رانندگان موترهای باربری و مسافربری و تاجران فاریاب از خرابی جاده‌ی مسیر میمنه-هرات شکایت می‌کنند و خواستار بازسازی جاده حلقوی میمنه-هرات هستند.

برخی از رانندگان می‌گویند که تصمیم پخته‌کاری جاده حلقوی میمنه-هرات در زمان حکومت حامد کرزی گرفته شده بود، اما تاکنون این تصمیم عملی نشده است.

به‌گفته‌ی این رانندگان، گذر از مسیر میمنه-هرات در فصل بهار و زمستان دشوار است و موترهای باربری راه یک‌روزه را به بیش از یک هفته می‌پیمایند. رانندگان موترهای مسافربری نیز می‌گویند که در فصل زمستان و اوایل بهار با مشکل از این مسیر عبور می‌کنند.

دو تن از رانندگان موترهای باربری که در مسیر میمنه-هرات کار می‌کنند، می‌گویند که جاده‌ی این مسیر کاملا خراب شده و آنان با موترهای باربری از سر زمین‌های مردم می‌گذرند.

به‌گفته‌ی این دو راننده، اکنون که فصل کشت‌وکار است، مردم اجازه‌ی عبور موتر از سر زمین‌های‌شان را نمی‌دهند.

آنان تأکید می‌کنند که در چندین مورد موترهای باربری در مسیر راه واژگون شده و آنان مجبور به پرداخت تاوان به مالکان اموال تجارتی شده‌اند.

یکی از این رانندگان گفت که آنان در راه‌هایی گیر می‌افتند که به پیاده روی ۱۵ دقیقه است، اما عبور با موترهای باربری یک الی دو روز را در بر می‌گیرد که باعث آزار و اذیت رانندگان می‌شود.

در همین حال، شماری از تاجران فاریاب می‌گویند که ۸۰ درصد اموال تجارتی این ولایت از هرات وارد می‌شود اما خرابی جاده‌ی این مسیر باعث افزایش نرخ مواد اولیه شده و هرازگاهی باعث از بین رفتن اموال تجارتی نیز می‌شود.

به‌گفته‌ی این تاجران، در بیشتر موارد بین هفت الی ۱۵ روز طول می‌کشد تا اموال تجارتی‌شان از هرات به شهر میمنه می‌رسد. آنان می‌افزایند که برخی اوقات به‌دلیل واژگون‌شدن موترهای باربری، تاجران مصارف کالاهای ازبین‌رفته را روی کالاهای باقی‌مانده حساب می‌کنند که باعث افزایش نرخ مواد اولیه می‌شود.

تاجران فاریاب هم‌چنین می‌گویند که مسیر میمنه-هرات، ۴۲۰ کیلومتر است که یک سیر کالا ۲۵ افغانی الی ۴۰ افغانی مصرف دارد تا به میمنه برسد. به‌گفته‌ی آنان، در صورتی که این مسیر بازسازی شود، یک سیر کالا با کرایه‌ی دو افغانی به میمنه می‌رسد که باعث کاهش نرخ مواد اولیه نیز خواهد شد.

رانندگان و تاجران فاریاب از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که در قسمت بازسازی و پخته‌کاری جاده‌ی مسیر میمنه-هرات توجه کنند تا مشکلات مردم حل شود. این جاده به نام جاده‌ی حلقوی قیصار-لامان نیز یاد می‌شود.

حکومت‌های گذشته بارها از آغاز کار این پروژه خبر داده بودند، اما بنا بر دلایلی کار این پروژه هنوز تکمیل نشده است.

با این حال، مولوی حمیدالله مصباح، سخن‌گوی وزارت فواید عامه‌ی طالبان به روزنامه اطلاعات روز گفت که کارهای تخنیکی جاده‌ی حلقوی میمنه-هرات تکمیل شده، اما تمویل بودجه‌ی این پروژه از سوی بانک انکشاف آسیایی و بانک جهانی متوقف شده است.

آقای مصباح افزود که مسئولان وزارت فواید عامه از راه‌های دیپلماتیک با بانک‌های انکشاف آسیایی و جهانی در حال مذاکره‌اند تا کارهای پروژه‌های ناتمام را در افغانستان از سر گیرند. به‌گفته‌ی او، یک جاده‌ی دیگر که بدیل شاهراه سالنگ بود، نیز به همین دلیل کارش متوقف شده است.