نهایی شدن نتایج شوراهای ولایتی در مدت دو روز آینده

کمیسیون شکایات انتخاباتی درمدت دو روز آینده نتایج کارشان را درمورد شورا‌های ولایتی به کمیسیون مستقل انتخابات می‌فرستد. نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون به صدای امریکا گفت که تمام بررسی‌ها وباز شماری درولایات افغانستان  درمورد شوراهای ولایتی خاتمه یافته است.

او افزود که کار روی نهایی‌سازی تصمیم این کمیسیون درمورد انتخابات شورا‌های ولایتی جریان دارد. محسنی گفت: «ما امید وارهستیم که تا آخیر روز چهار شنبه یا پنجشنبه نتیجه نهایی فیصله خود را به کمیسیون انتخابات بسپاریم». او درمورد  تغییرات در نتایج نهایی شورا‌های ولایتی گفت که در اکثر ولایت‌ها تغییرات به وجود آمده، اما وی جزییات نداد که تغییرات اندک است ویا تغییرات بیشتری درنتایج نهایی شوراهای ولایتی خواهد آمد.

محسنی افزود که نتیجه تغییرات بعد از تطبیق نتایج در سیستم کمیسیون مستقل انتخابات معلوم میشودوتوسط آن کمیسیون اعلام خواهد شد. نتایج نهایی شورا‌های ولایتی به اساس تقسیم اوقات انتخاباتی در زمان معین آن اعلام نشد وماه‌ها به تاخیر افتاد.

سخنگوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی دلیل تاخیر در اعلام نتایج را در زیاد بودن شکایت‌های نامزدان شوراهای ولایتی برای باز شماری آرا در ولایت‌های مختلف، باز شماری صددرصدی انتخابات ریاست جمهوری، عدم هم‌کاری کمیسیون مستقل انتخابات با این کمیسیون و تخطی و تقلب توسط کارمندان کمیسیون انتخابات را سبب به درازا کشیدن انتخابات شوراهای ولایتی خواند.

تقلب توسط کارمندان کمیسیون

محسنی در مورد دست داشتن کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در تخطی‌ها و تقلب‌های انتخاباتی گفت که در اکثر ولایات مشکلات وجود داشته است. او تایید نمود که کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در تغییر آرا دست داشته‌اند. به گفته سخنگوی کمیسیون مستقل انتخاباتی،بعد از اعلام نتایج نهایی کمیسیونی به اساس درخواست کمیسیون شکایات انتخاباتی برای بررسی تخلفات وتقلبات  انتخاباتی ایجاد میگردد تا نسبت به افرادی که در تخلفات و تقلبات انتخاباتی دست داشتند تصمیم اتخاذ نمایند وآنها را به نهاد‌های عدلی وقضایی معرفی نمایند.

او گفت: «اگر تقلبات وتخلفات انتخاباتی نمیبود هم انتخابات ریاست جمهوری وهم شورا‌های ولایتی به این سقف اعتراضات را به دنبال نمیداشت ودراین قسمت دست داشتن برخی از کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات غیر قابل انکار است». محسنی درمورد ا ینکه آیا افراد بلند پایه کمیسیون مستقل انتخابات نیز دراین تخلفات وتقلبات دست دارند گفت که دست داشتن مقامهای بلند پایه کمیسیون در نتیجه بررسی‌ها وکار کرد کمیسیونی که ایجاد میگردد مشخص خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی شورا‌های ولایتی را بتاریخ ۳۰ ثور بعد از چند روز تاخیر اعلام نموده بود که ۳۶۱ مرد و۹۷ زن شامل لست ابتدایی از 34 ولایت کشور میباشد. برای شورا‌های ولایتی در سرتا سر افغانستان به تعداد ۴٥٨ کرسی  به اساس نفوس ولایات در نظر گرفته شده است. (صدای امریکا)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *