آتش‌سوزی از نورستان به جنگلات کنر گسترش یافت

همزمان با ادامه‌ی آتش‌سوزی در جنگلات نورستان، مسئولان محلی طالبان در ولایت کنر هم از وقوع آتش‌سوزی در جنگلات ولسوالی «چپه دره» این ولایت خبر می‌دهند.

مولوی نجیب‌الله حنیف، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در کنر امروز (شنبه، ۱۴ جوزا) به اطلاعات روز گفت که آتش‌سوزی از دو روز به‌ این طرف، در منطقه «دیکل» ولسوالی «چپه دره» این ولایت جریان دارد. به گفته‌ی او، تلاش‌ها برای مهار آتش جریان دارد.

ولسوالی «چپه دره»ی کنر از مناطق هم سرحد با ولسوالی نورگرام ولایت نورستان است که اخیرا جنگلات منطقه دره‌‌ی «شام» این ولسوالی گواه آتش‌سوزی بوده است.

در همین حال مسئولان محلی طالبان در نورستان می‌گویند که آتش‌سوزی در جنگلات نورگرام مهار شده است. سمیع‌الحق حق‌بیان، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در نورستان، می‌گوید که این آتش‌سوزی در پی درگیری میان دو قوم آغاز شده است.

همزمان با این، ساکنان محل اما می‌گویند که آتش‌سوزی در جنگلات دره‌‌ی «شام» ولسوالی نورگرام همچنان ادامه دارد و مهار آن از توان آنان خارج است. براساس معلومات باشندگان محل، تاکنون جنگلات حدود ۲۰۰ جریب زمین در ولسوالی نورگرام نورستان سوخته است.

پیشتر مقام‌های محلی طالبان هم گفته بودند که امکانات برای مهار آتش‌سوزی جنگلات نورستان وجود ندارد.

در همین حال، دیروز شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان در دیدار با کاردار سفارت چین، از این کشور برای مهار آتش‌سوزی نورستان کمک خواسته بود.

گفتنی است که در کنار آتش‌سوزی نورستان و کنر، همزمان در شبکه‌های ادعاهایی منتشر شده است که گویا از پنج روز به این سو آتش‌سوزی در جنگلات ولسوالی دره‌بابای ننگرهار نیز جریان دارد. ادعا می‌شود که این آتش‌سوزی در پی شلیک نظامیان پاکستان آغاز شده است. مسئولان محلی طالبان در ننگرهار تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.