قدیمی‌ترین بندر تجارتی در کشور دوباره فعال می‌شود

اطلاعات روز: فریدالله شیرزی، رییس اداره‌‌ی مواد نفتی کشور اعلام کرد که «کلفت»، یکی از قدیمی‌ترین بندرهای تجاری کشور دوباره فعال می‌شود. او روز گذشته به رسانه‌های داخلی گفت که قرارداد پروژه‌ی این بندر پیش‌تر میان وزارت تجارت و صنایع افغانستان و ترکمنستان به امضا رسیده بود.

کِلِفت در ولایت جوزجان در شمال کشور در 20 کیلومتری منطقه‌ی «قرقین» در مرز بین افغانستان و ترکمنستان موقعیت دارد. کِلِفت یکی از مسیرهای امن انتقال مواد سوخت و سایر مواد تجاری از ترکمنستان به کشور محسوب می‌شود. این بندر پس از بندرهای تورغندی هرات و آقینه‌ی فاریاب، سومین بندر‌ مهم در کشور به شمار می‌رود.

بندر کلفت زمینه‌ی تجارت میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه را فراهم می‌کند. با این حال، فریدالله شیرزی، رییس اداره‌ی مواد نفتی کشور می‌گوید که این بندر دوباره احیا شده و در آینده‌ی نزدیک افتتاح می‌شود. او افزود، در شرایط کنونی راه بندر کِلِفت برای انتقال مواد نفتی توسط کشتی‌ها از ترکمنستان به داخل کشور امن‌‌ترین راه تجارتی در کشور است.

در همین حال، شماری از باشندگان ولایت جوزجان در شمال کشور از احیای مجدد بندر یاد‌شده استقبال کرده و تأکید دارند که با فعال شدن بندر کِلِفت، بی‌کاری در این ولایت تا حدی کاهش می‌یابد. به باور آنان، با فعال شدن بندر کلفت، قیمت گاز و تیل نیز در کشور کاهش خواهد یافت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *