تدابیر دولت برای مبارزه با اِبولا در آستانه‌ی برگشت حاجیان

وزارت صحت عامه می‌گوید که تدابیر جدی برای جلوگیری از انتقال ویروس ابولا به افغانستان گرفته شده است. کنشکا ترکستانی، سخن‌گوی وزارت صحت عامه به بی‌بی‌سی گفته که تیم‌های وزارت صحت در میدان‌های هوایی موظف شده‌اند و متوجه‌ اند که افرادی که وارد افغانستان می‌شوند، با خود ویروس ابولا را نیاورده باشند.

او می‌گوید که تیم‌های بررسی وزارت صحت عامه افراد مشکوک را شناسایی می‌کنند و برای جلوگیری از شیوع این ویروس، به آن‌ها توصیه‌‌های مقدماتی می‌شود. وزارت صحت عامه به‌دنبال هشدار و توصیه‌ی سازمان بهداشت جهانی، زنگ خطر احتمال انتقال ویروس ابولا به افغانستان را به صدا درآورده است.

ترکستانی می‌گوید که افراد مشکوکی که آثار بیماری‌های خطرناک در آن‌ها دیده شود، در دو مرکز صحی در کابل قرنطینه می‌شوند و زیر مراقبت قرار می‌گیرند. مسئولان صحت عامه در حالی از تدابیر برای مبارزه با انتقال ویروس ابولا خبر می‌دهند که روند بازگشت زایران حج از عربستان سعودی به افغانستان آغاز شده است.

قرار است تا ۲۵ روز آینده، ۲۴ هزار زایر حج در ۱۱۸ پرواز به افغانستان برگردند و به نظر می‌رسد که نهادهای بهداشتی کشور برای بررسی آن‌ها کار زیادی در پیش داشته باشند. دای‌الحق عابد، معاون وزارت حج کشور می‌گوید که تا حالا ۱۲ زایر حج، از جمله ۷ مرد و ۵ زن در جریان ادای مراسم حج به دلیل کهولت سن و بیماری‌ها تلف شده‌اند؛ اما هیچ گزارشی از ابتلای آن‌ها به ویروس ابولا گزارش نشده است.

آقای عابد می‌گوید که شیوع ابولا در این زمینه برای افغان‌ها یک «تشویش» بود؛ اما یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهند که هیچ آثاری از این ویروس در میان حاجیان افغان دیده نشده است. وزارت صحت عامه هم می‌گوید که پیش از این‌که شهروندان افغان عازم عربستان سعودی شوند، آموزش‌های بهداشتی برای‌شان در نظر گرفته شده و جای نگرانی نیست.

تا‌به‌حال حدود ۳۴۰۰ نفر جان‌شان را بر اثر ابتلا به ابولا از دست داده‌اند؛ اما تقریبا همه‌‌ی این افراد در غرب آفریقا، به‌خصوص سیرالئون، لیبریا، گینه و نیجریه آلوده به ویروس شده بودند.

ابولا یک نوع تب ویروسی همراه با خون‌ریزی است که یکی از مرگ‌بارترین بیماری‌های شناخته شده به حساب می‌آید و نرخ مرگ و میر مبتلایان به این ویروس، می‌تواند تا ۹۰ درصد هم برسد. بیماری ابولا از طریق تماس با مایعات بدن بیمار منتقل می‌شود.

سایر تحولات در مورد بحران ابولا

بریتانیا در حال اعزام ۷۵۰ خدمه‌ی نظامی به سیرالئون برای کمک به ایجاد یک مرکز درمانی ابولاست. بانک جهانی اخطار داده که هزینه‌ی اقتصادی ویروس ابولا می‌تواند از ۳۲ میلیارد دالر فراتر رود. در حالی که دانکن، اولین کسی بود که بیماری‌اش در امریکا شناسایی شد، سه امدادگر و یک عکاس خبری امریکایی در لیبریا آلوده شدند. سه نفر آن‌ها خوب شده‌اند.

تدابیر نظارتی تازه در شیکاگو، نیویورک، واشنگتن و آتلانتا به اجرا گذاشته می‌شوند؛ هرچند عفونت آقای دانکن در چنین مراکزی شناسایی نمی‌شد؛ چون هنگام ورود او به کشور، هنوز علایم بیماری ظاهر نشده بودند. ابولا از طریق تماس با مایعات بدن بیمار منتقل می‌شود و تنها راه متوقف کردن شیوع، قرنطینه‌ی افراد مبتلاست. (بی‌بی‌سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *