جنجال‌‌های کمیسیون انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی از چند روز بدین‌سو در مورد ابطال آرای شماری از محل‌های رای‌دهی انتخابات شوراهای ولایتی جنجال دارند. به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نتایج فیصله‌هایش را در مورد ابطال آرای انتخابات شوراهای ولایتی به کمیسیون انتخابات ارسال کرد.

پس از آن کمیسیون انتخابات اعلام کرد که یک سلسله نواقص در تصمیم‌گیری‌های کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی کشور در مورد رسیدگی به شکایت‌ها وجود دارند. نور‌محمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون گفته بود که کمیسیون شکایت‌ها باید در مورد ابطال آرای برخی از محل‌ها که دلایل ابطال آن روشن نیست، وضاحت بدهد.

او گفته بود که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی مکلف است پس از مدت ۲۴ ساعت به اعتراض‌های کمیسیون انتخابات وضاحت کامل بدهد. اما کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی روز گذشته در واکنش به این اظهارات گفت که فیصله‌های این کمیسیون بر اساس اسناد و مدارک دقیق صورت گرفته‌اند.

ریدا عظیمی، معاون کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به رسانه‌ها گفت که مشکل اصلی بین کمیسیون مرکزی انتخابات و دفترهای ولایتی این کمیسیون است: «گزارش‌هایی که از سطح ولایت‌ها به کمیسیون مرکزی رسیده، درست نیستند. کار کمیسیون شکایت‌ها بر اساس اسناد و مدارک دقیق صورت گرفته است».

انتخابات شوراهای ولایتی همزمان با انتخابات دور اول ریاست جمهوری، به تاریخ ١۶حمل سال جاری برگزار شد و در این انتخابات، نزدیک به ٢۶٠٠ نامزد، به‌شمول ۳۰۸ زن با هم رقابت کردند. کمیسیون مستقل انتخابات، به تاریخ ٣٠ ثور نتایج ابتدایى انتخابات شوراهای ولایتی را اعلام کرد و بر اساس آن، ۴۵۸ تن، به‌شمول ۹۷ زن برنده اعلام شدند.

قرار بود نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی بعد از بررسی و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، به تاریخ ١٧ جوزای سال جاری اعلام شود؛ ولی به دلیل جنجال‌های انتخابات ریاست جمهوری به تأخیر افتاد. حال که جنجال‌ انتخابات ریاست جمهوری پایان یافته و کار رییس جمهور جدید جریان دارد، نامزدان شوراهای ولایتی خواهان اعلام نتایج‌شان‌ اند.

آنان از کمیسیون انتخابات خواسته‌اند که نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی را هرچه زودتر اعلام کند. اما کمیسیون مستقل انتخابات از تمام نامزدان انتخابات شوراهای ولایتی خواسته است که به‌خاطر اعلام نتیجه‌ی نهایی، از صبر و حوصله کار بگیرند. گفتنی است که هنوز مشخص نیست نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی چه زمانی اعلام می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *