فرمانده پولیس کنر: پاکستان قصد تسخیر برخی از مناطق شرقی را دارد

اطلاعات روز: مقام‌های امنیتی ولایت کنر اعلام کردند، نظامیان پاکستان پس از امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن، 157 موشک را بر برخی از مناطق این ولایت پرتاب کرده‌اند. در این حملات یک تن زخمی شده و بخشی از جنگلات ولایت کنر نیز تخریب شده است. به نقل از طلوع نیوز، عبدالحبیب سید‌خیلی، فرمانده پولیس ولایت کنر گفت، پاکستان با ادامه‌ی حملات موشکی و پیش‌روی به خاک افغانستان، قصد تسخیر مناطق شرقی این ولایت را دارد.

با آغاز کار رییس جمهور جدید و امضای پیمان امنیتی با امریکا و ناتو، شهروندان ابراز امیدواری کردند که حملات راکتی و موشکی ملیشه‌های پاکستانی بر مناطق کشور متوقف شوند؛ اما این حملات هم‌چنان ادامه دارد. فرمانده پولیس کنر دیروز گفت، نظامیان پاکستان در دو روز گذشته دست‌کم 33 موشک را بر ولسوالی دانگام این ولایت پرتاب کرده‌اند.

به گفته‌ی او، این موشک‌ها که از بخش‌های «مهمند ایجنسی» پاکستان پرتاب شده‌، تلفات جانی نداشته‌اند. مهمند ایجنسی در مناطق قبایلی پاکستان موقعیت دارد و در آن‌جا شورشیان طالب و قاچاق‌بران مواد مخدر نیز فعالیت دارند. در همین حال، شماری از کارشناسان نظامی از اشرف غنی خواسته‌اند که‌ در برابر حملات پاکستان و شورشیان سهل‌‌انگاری نکند.

این در حالی است که پیش‌تر شماری از اعضای مجلس سنا با انتقاد از اشرف غنی احمدزی گفته بودند که رییس جمهور در تشریح برنامه‌های خود پس از ادای مراسم تحلیف، موقف واضح و جدی‌ای را در برابر حملات پاکستان ارائه نکرد. به باور آنان، تضرع در برابر مداخلات آشکار پاکستان، مداخلات آن کشور در افغانستان را افزایش خواهد داد.

اشرف غنی پس از ادای مراسم تحلیف در تشریح برنامه‌ی ‌خود برای تأمین ثبات و رشد اقتصادی در کشور از پنج حلقه یاد کرد و حلقه‌ی اول را به کشورهای همسایه نبست داد: «بی‌ثباتی در این کشورها، با بی‌ثباتی افغانستان ارتباط دارد؛ روی همین دلیل، ما نیاز داریم که با کشورهای همسایه یک پیمان هم‌کاری منطقه‌‌ای را به امضا برسانیم».

موشک و راکت‌پراکنی نظامیان پاکستان از چهار سال بدین‌سو بر برخی از مناطق ولسوالی‎های دانگام، مره وره، شیگل و سرکانوی کنر ادامه دارد. بر اساس آمارهای ارائه شده، پاکستان تنها در سال روان بیش از 4 هزار موشک و راکت را بر این ولایت پرتاک کرده است. در این حملات تعدادی از افراد ملکی کشته و د‌ه‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *