امضای توافق‌نامه‌ی پروژه‌‌ی «کاسا یک هزار» میان افغانستان و پاکستان

اطلاعات روز: توافق‌نامه‌ی پروژه‌ی برق «کاسا یک هزار» میان عمر زاخيلوال، مشاور اقتصادی اشرف غنی و اسحاق دار، وزير ماليه‌ی پاکستان در واشنگتن به امضا رسیده است. دان فلیدمن، نماینده‌ی ویژه‌ی‌ امریکا برای افغانستان و پاکستان و جیم یانگ کیم، رييس بانک جهانى نیز هنگام امضای این توافق‌نامه حضور داشته‌اند.

این توافق‌نامه در حاشیه‌ی نشست سالانه‌‌ی بانک جهانى و صندوق وجهى جهانى در امریکا امضا شده است. امريکا و بانک جهانى امضای این توافق‌نامه را اقدام مهم براى گسترش روابط افغانستان و پاکستان عنوان کرده‌اند. مشاور اقتصادی اشرف غنی و وزیر مالیه‌ی پاکستان نیز امضای این توافق‌نامه‌ را براى روابط و پيشرفت اقتصادى دو کشور مهم خوانده‌‌اند.

قرار است کار عملی پروژه‌ی برق «کاسا یک هزار»‌ در سال 2015 میلادی آغاز شود. بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب، با تطبیق این پروژه، افغانستان سالانه 65 میلیون دالر عاید به‌دست می‌آورد. «کاسا یک هزار» پروژه‌ی انتقال یک هزار و سه صد میگاوات برق آبی از قرغیزستان و تاجکستان از طریق افغانستان به پاکستان است.

در نظر است ‌این برق تولید شده از کشورهای تاجیکستان و قرغیزستان به افغانستان و پاکستان صادر شود. از این میان سه صد میگاوات برق در افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک هزار میگاوات دیگر آن به پاکستان انتقال خواهد یافت. بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب، برای عملی شدن این پروژه‌ 950 میلیون دالر در نظر گرفته شده است.

سهم افغانستان در این پروژه 350 میلیون دالر است که از کمک‌های بلاعوض بانک جهانی تمویل می‌شود. شرکت برشنا علاوه بر مسئوليت ساخت، مديريت امنيتى و مراحل فعاليت وزارت انرژى و آب، مسئوليت تطبيق بخش افغانستان اين پروژه را نيز بر عهده دارد. کارشناسان اقتصادی تطبیق پروژه‌ی برق «کاسا یک هزار» را برای اقتصاد کشور مهم خوانده؛ اما تأکید کرده‌‌اند که برای تأمین امنیت مسیر تطبیق این پروژه تدابیر لازم روی گرفته شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *