اشرف غنی در مراسم تجلیل از روز معلم: تغییر کیفیت معارف، هدف عمده‌ی ما در پنج سال آینده است

اطلاعات روز: اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور کشور روز گذشته در مراسم بزرگداشت از روز جهانی معلم در کابل، تغییر کیفیت معارف را یکی از اهداف اصلی حکومتش در 5 سال آینده خواند. او گفت که معارف کشور در 13 سال‌ گذشته از نگاه کمیت رشد چشم‌گیری داشته؛ اما از نگاه کیفیت هنوز هم با چالش‌های جدی مواجه است.

اشرف غنی تأکید کرد که در برنامه‌های آموزشی باید تغییرات بنیادی آورده شود: «دانش‌آموزان مکاتب از صنف اول تا دوازدهم باید احکام اسلامی و وطن‌دوستی را فرابگیرند، تا انسان‌های وطن‌پرست بار بیایند». او خطاب به آموزگاران نیز گفت، نظام آموزشی باید طوری آماده شود که هر فارغ‌ تحصیل صنف نهم یا دوازدهم صاحب کار شود.

رییس جمهور در بخش دیگر سخنانش گفت که تفاوت میان معاش معلمان و سایر مأموران از میان برداشته می‌شود. بر اساس معلومات وزارت معارف، در قانون رتبه و معاشات، تفاوت ميان معاش‌ معلمان و ساير کارکنان ملکى در دولت وجود دارد. معاش معلمان کم‌تر از ساير مأموران است.

رییس جمهور به وزارت‌های معارف، عدلیه و مالیه و کمیسیون اصلاحات اداری دستور داد، قانون مأموران ملکی را بررسی و بعد تفاوت‌ها میان معاش آنان را از میان بردارد. در این زمینه بین وزارت‌های یاد شده کمیسیون خاصی ایجاد شده است. این کمیسیون وظیفه دارد تا راهکار‌های لازم را برای تسهیلات معلمان در سراسر کشور فراهم کند.

اشرف غنی در نظر دارد برای معلمان زمین‌های رهایشی نیز توزیع کند. او روز گذشته در مراسم تجلیل از روز جهانی معلم در کابل به واليان دستور داد تا در شش ماه آینده زمين‌هاى رهايشى براى توزيع به ١٣٠ هزار معلم را در ولايت‌های مربوطه‌‌ی‌شان آماده و فهرست آن را در اختيار وزارت معارف قرار دهند.

اشرف غنی تأکید کرد که نهادهای یاد شده گزارش توزيع نمره‌های زمين رهايشى به معلمان را در هر ١٥ روز به رياست جمهورى ارائه کنند. او هشدار داد که اگر نهادهای مربوط در این زمینه گزارش‌های نادرست را به ریاست جمهوری ارائه کنند، از وظیفه برکنار می‌شوند؛ زیرا او با کسی شوخی ندارد.

رییس جمهور وعده داد، امتيازهای منطقه‌اى معلمان در بودجه‌ی سال ١٣٩٤ گنجانيده و عملى می‌شود. این کار سالانه نياز به ٨٠٠ ميليون افغانى دارد. اشرف غنی گفت که در نظر گرفتن امتيازهای منطقه‌اى برای معلمان، سبب بلند رفتن کيفيت معارف می‌شود: «در ٥ سال آينده در قسمت بلند بردن کيفيت معارف کشور توجه می‌‌کنم».

بر اساس معلومات وزارت معارف، در ١٣ سال گذشته تعداد شاگردان مکتب‌ها‌ از يک ميليون به بيش از 11 ميليون و تعداد معلمان از ٢٠ هزار به ٢١٧ هزار تن افزایش یافته است. شمار مرکزهای نیز تربيه‌ی معلم از 4 مرکز به ٢٩٧ مرکز افزایش یافته است. این وزارت می‌گوید که در حال حاضر ١٨٦ هزار معلم شامل برنامه‌ی رتبه و معاشات اند.

هشدار به غاصبان زمین در معارف

بر اساس معلومات وزارت معارف، حدود ده هزار جريب زمين این وزارت در سراسر کشور از سوى زورمندان غصب شده است. اشرف غنى دیروز به غاصبان زمین هشدار داد، آنان در کشور جاى نخواهند داشت. او به وزارت‌هاى داخله، دفاع و رياست امنيت ملى دستور داد تا در مورد استرداد زمين‌هاى غصب شده‌ی وزارت معارف اقدام نمايند.

اشرف غنی گفت، این وزارت‌ها در چهار ماه آینده ملکیت‌های غصب شده‌ی وزارت معارف را به این وزارت برگردانند. او از معلمان در سراسر کشور نیز خواست که در زمینه‌ی مبارزه با فساد با او هم‌کاری کنند. رییس جمهور به معلمان وعده داد: «هرقدر فساد اداری در کشور از میان برداشته شود، به همان اندازی معاش‌تان بیش‌تر خواهد شد».

رییس جمهور در بخش دیگر سخنانش گفت که در حال حاضر سالانه بیش از پنج میلیارد دالر در بخش نظامی مصرف می‌شود و با برقراری صلح و ثبات، از همین پول در بخش‌های معارف و صحت استفاده خواهد شد. او خطاب به طالبان نیز گفت که خود‌تان را از تعليم محروم کردید؛ اما به فرزندان‌تان جفا نکنید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *