تشکیل معاونت نظارتی دادستانی کل لغو شد

اطلاعات روز: در نشست کابینه به رهبری اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید کشور، نظارت در ارگان‌های دولتی و خصوصی از سوی دادستانی غیرقانونی خوانده شده است. هم‌چنان در این نشست پس از بحث همه‌جانبه، تشکیل معاونت نظارتی دادستانی کل لغو شده است.

اعضای این نشست گفته، نظر به قانون جدید تشکیلات و صلاحیت دادستانی، دادستانان حق نظارت از ارگان‌های دولتی و خصوصی را ندارند. در خبرنامه‌ی ارسالی اداره‌ی امور به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است: «اعضای دادستانی حق نظارت از ارگان‌های دولتی و خصوصی را ندارند و تشکیل معاونت نظارتی دادستانی کل، از تاریخ صدور این مصوبه از تشکیل اداره‌ی یاد شده حذف شود».

بر اساس این خبرنامه، در نشست کابینه به وزارت عدلیه وظیفه داده شده تا فهرست ارگان‌های نظارتی را در ادارات دولتی که به منظور نظارت از ارگان‌های دولتی و سکتور خصوصی ایجاد شده، با در نظرداشت قوانین نافذ و حدود صلاحیت‌های کاری آن‌ها ترتیب و توأم با نظر مشخص خود به جلسه‌ی بعدی کابینه ارائه نماید.

در بخش دیگر این خبرنامه آمده است، کابینه سند پیمان امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده‌ی امریکا و هم‌چنان پیمان امنیتی افغانستان-ناتو را به اتفاق آرا تأیید کرده است. کابینه به وزارت امور خارجه وظیفه سپرده تا هرچه زودتر متن این پیمان‌ها را برای تصویب، از طریق وزارت امور پارلمانی به شورای ملی کشور ارسال کند.

پیمان امنیتی با امریکا و ناتو به تاریخ هشت میزان، یک روز پس از ادای سوگند وفاداری رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت وحدت ملی امضا شد. در حال حاضر این سندها نیاز به تصویب شورای ملی کشور دارند. وزارت خارجه‌ روز گذشته اعلام کرد که متن توافق‌نامه‌ی امنیتی با امریکا و ناتو را به‌زودی برای تصویب به شورای ملی ارسال می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *