ثبت سه واقعه‌ی فلج کودکان در جنوب کشور

اطلاعات روز: مسئولان صحی ولایت قندهار در جنوب کشور از ثبت سه واقعه‌ی فلج کودکان در این ولایت خبر دادند. به گفته‌ی آنان، یک واقعه‌ی فلج در شهر قندهار و دو واقعه‌ی دیگر در ولسوالی‌های دند و پنجوایی این ولایت ثبت شده‌اند. در بیست ماه گذشته بیماری فلج کودکان در قندهار مثبت گزارش شده بود.

اما گفته می‌شود که در چند ماه اخیر با ورود پناه‌جویان پاکستانی به برخی از مناطق این ولایت، بیماری فلج کودکان بار دیگر دامن‌گیر باشندگان قندهار شده است. در همین حال، عبدالقیوم پخلا، رییس بهداشت ولایت قندهار به بی‌بی‌سی گفت، یکی از مبتلایان این بیماری از کراچی پاکستان و دو نفر دیگر از ولایات هلمند و ارزگان به قندهار آمده‌اند.

به گفته‌ی او، در حال حاضر تلاش برای محو دوباره‌ی این بیماری در قندهار آغاز شده و تنها در سال روان بیش از ده بار کمپاین واکسین فلج کودکان در این ولایت راه‌اندزی شده است. فلج کودکان بیماری‌ای است که تداوی ندارد؛ اما قابل پیش‌گیری است.

این بیماری تقربیاً در تمام کشورهای جهان محو شده و تنها در چند کشور محدود، از جمله افغانستان، پاکستان و نیجریه هنوز محو نشده است. هرچند با گذشت هر سال میزان مبتلایان به بیماری پولیو در کشور کاهش داشته، اما نگرانی‌ها از این است که با ورود پناه‌جویان پاکستانی به افغانستان، این بیماری دوباره در کشور بیش‌تر نشود.

در سال جاری صرف نُه مورد بیماری پولیو در کشور ثبت شده است. این آمار در سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۴ مورد، سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۷ مورد و سال ۲۰۱۱ میلادی ۸۰ مورد بوده است. این ارقام کاهش چشم‌گیری در مبتلایان به بیماری پولیو در را کشور نشان می‌دهد. بیماری پولیو بیش‌تر به کودکان کمتر از پنج سال صدمه می‌زند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *