امریکا برای حفظ و مراقبت سرک‌ها، 22 میلیون دالر اختصاص داد

اطلاعات روز: اداره‌ی انکشاف بین‌المللی امریکا (USAID) برای حفظ و مراقبت سرک‌ها در کشور، 22.3 میلیون دالر امریکایی اختصاص داده است. این اداره‌ دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، در مدت سه‌ سال آینده از این مبلغ پول، برای ایجاد اداره‌‌ی سرک‌ها به منظور نظارت از حفظ و مراقبت و امور ساختمانى، صندوق وجهى سرک‌ها براى فراهم‌آورى منابع مالى و انستيتوت مالى و ترانسپورتی براى آموزش کارمندان افغانستان استفاده می‌شود.

بر اساس این خبرنامه، مسئوليت تطبيق اين پروژه‌ها را در بخش‌های خدمات مشورتى-انجنيرى، حفظ محيط زيست، زيربنا و مديريت پروژه، يک شرکت انگليسى به عهده دارد. در این خبرنامه آمده است که پروژه‌ی یاد شده برای بلند بردن ظرفيت وزارت فوايد عامه در راستاى فعال نگه‌دارى و حفظ و مراقبت شبکه‌ی ملى سرک‌هاى افغانستان کمک خواهد کرد.

در بخش دیگر خبرنامه آمده است، اداره‌ی انکشاف بين‌المللى امريکا از سال ٢٠٠٢ تا کنون، از طريق اعمار و بازسازى ٢٠٠٠ کيلومتر سرک، بيش از ٢ ميليارد دالر سرمايه‌گذارى کرده است. بر اساس این خبرنامه، اداره‌ی یاد شده در سال‌هاى اخير، تمرکزش را از اعمار سرک‌ها به ارتقاى ظرفيت حکومت برای فعال نگه‌دارى و حفظ و مراقبت شبکه‌ی عصرى سرک‌ها در افغانستان معطوف کرده است.

با این حال، انجنير احمدشاه وحيد، معين ساختمانى و زيربناهاى ترانسپورتى وزارت فوايد عامه‌ از اعلام اين کمک امریکا ابراز خرسندی کرده؛ اما گفته است که براى حفظ و مراقبت سرک‌هاى کشور، به مبالغ هنگفت پول نياز است. او به خبرگزاری پژواک گفت که امريکا و ساير کشورهاى کمک دهنده در این زمینه به افغانستان کمک‌های بیش‌تر کنند.

وحيد گفت که در ١٣ سال گذشته ٧٥٠٠ کيلومتر سرک به کمک جامعه‌ی جهانى در کشور قيرريزى شده است؛ اما نسبت کم‌توجهى دولت و جامعه‌ی جهانى‌ جهت حفظ و مراقبت سرک‌ها، ٤٨ درصد اين سرک‌ها نياز به ترميم دارند. او افزود که برای ترمیم ٤٨ درصد سرک‌ها، به ٣٥٠ ميليون دالر نياز است. بر اساس نورم‌هاى ساختمانى، هر سرک که قيرريزى مى‌شود، بايد جهت حفظ و مراقبت‌، هر پنج‌سال بعد بازسازى شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *