دادستانی کل: چهار میلیون جریب زمین در کشور غصب شده است

اطلاعات روز: مسئولان دادستانی کل اعلام کردند که بیش از چهار میلیون جریب زمین در کابل و ولایت‌های کشور از سوی زورمندان غصب شده‌ است. محمد اسحاق الکو، رییس دادستانی کل کشور روز گذشته با تأکید گفت که چهار میلیون جریب زمین غضب شده، شامل زمین‌های دولتی و شخصی است.

الکو‌ افزود که بر اساس معلومات یک کمیسیون ویژه‌ که قبلاً برای بررسی زمین‌های غصب شده در کشور ایجاد شده بود، در غصب بیش‌تر این زمین‌ها مقام‌های دولتی و افراد قدرت‌مند دخیل اند. اما او مشخصاً نگفت که چه تعداد و کدام مقام‌های دولتی در غصب زمین‌های دولتی و خصوصی دست دارند.

چندی پیش وزارت معارف کشور نیز اعلام کرد که حدود 10 هزار جریب زمین این وزارت از سوی زورمندان غصب شده است. اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید کشور به والیان و فرماندهان پولیس 34 ولایت کشور دستور داده است که برای بازپس‌گیری این زمین‌ها اقدام کنند.

با این حال، محمد اسحاق الکو گفت که رییس جمهور احمدزی برای بازپس‌گیری این زمین‌ها باید قانون را بر زورمندان تطبیق کند. او با تأکید گفت که امیدوارم اشرف غنی با غاصبان قدرت‌مند زمین‌، با جدیت برخورد کند. الکو گفت که اکنون غاصبان قدرت‌مند زمین در کشور حضور دارند.

قبلاً مجلس نمایندگان نیز برای تهیه‌ی فهرست غاصبان زمین در کشور کار کرد و پس از تکمیل شدن کارش، گزارشی را در این مورد نشر کرد؛ اما نام غاصبان زمین را در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار نداد. گفته می‌شود مجلس نمایندگان به‌خاطری این افراد را فاش نکرده که بیش‌ترشان از حلقات بزرگ حکومتی اند.

با این حال، شماری از کارشناسان باور دارند که برای بازپس‌گیری زمین‌های غصب شده به اراده‌ی قوی نیاز است. آنان از اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی خواسته‌اند که در این زمینه اقدام‌های جدی و قانونی را روی دست بگیرند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *