خربُزه‌ تخار؛ افزایش حاصلات و رکود بازار فروش

شماری از کشاورزان در تخار می‌گویند که حاصلات خربُزه در این ولایت امسال افزایش یافته است، اما این فرآورده بازار مناسب فروش ندارند.

در حال حاضر بهای یک سیر خربُزه در تخار ۱۲۰ افغانی است، در حالی که در گذشته ۱۵۰ تا ۲۰۰ افغانی به فروش می‌رسید.

کشاورزان می‌گویند که روزانه به‌طور اوسط ۵۰ تا ۱۰۰ خربُزه می‌فروشند؛ در حالی که در گذشته فروشات‌ شان بیشتر از این بود.

آنان می‌افزایند که با توجه به افزایش قیمت تیل، انتقال خربُزه تخار به دیگر ولایت‌ها و صادرات آن به خارج از کشور کاهش یافته است.

حیدرقل، یکی از ساکنان روستای «اورته بز» شهر تالقان، مرکز تخار است. او می‌گوید از چندین سال به‌ این‌سو مشغول کشت و برداشت خربُزه می‌باشد.

به گفته‌ی این کشاورز، حاصلات خربوزه امسال نسبت به سال‌ قبل افزایش یافته اما نبود مارکت فروش، کشاورزان را نگران کرده است.

مولاداد، از کشاورزان روستای «سرای سنگ» شهر تالقان می‌گوید که کود کیمیاوی و ادویه‌جات زراعتی را به بهای بلند خریده اما قیمت خربُزه در تخار اندک است. او می‌گوید که در این وضعیت کشاورزان ضرر خواهند کرد.

کشاورزان تخاری از اداره زراعت حکومت محلی طالبان در این ولایت می‌خواهند تا بازار مناسب فروش و زمینه صادرات خربُزه را فراهم کند.

حشمت‌الله میرزایی، از کارشناسان امور زراعتی در ولایت تخار می‌گوید در صورتی‌ که مسئولان طالبان زمینه صادرات خربُزه این ولایت را فراهم نکنند، کشاورزان ضرر خواهند کرد.

به گفته‌ی او، خربُزه تخار باید به دیگر ولایت‌ها انتقال داده شود و زمینه صادرات آن نیز به خارج از کشور فراهم گردد.

در همین حال گل‌آغا قادری، از تاجران ولایت تخار می‌گوید که بهای بلند تیل آنان را با چالش روبه‌رو کرده است.

به گفته‌ی آقای قادری، آن‌ها در سال گذشته به‌خاطر انتقال یک موتر خربُزه به پاکستان در حدود ۱۷۰ هزار می‌پرداختند؛ اما امسال یک موتر خربوزه را به ۴۰۰ هزار افغانی انتقال نمی‌دهند.

با این حال، مولوی عبدالرحیم احدی، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری طالبان در تخار می‌گوید که این اداره متعهد به حمایت از کشاورزان است.

او می‌افزاید که صدها جریب زمین در مرکز و ولسوالی‌های تخار امسال زیر کشت خربُزه بوده و حاصلات خوبی داشته است.

تخار از ولایت‌های زراعتی در شمال‌شرق کشور به حساب می‌رود که بیشتر ساکنان این ولایت به کشاورزی مصروف هستند.