نی: رییس جمهور قانون دسترسی به اطلاعات را توشیح کند

مسئولان نی یا دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان به این باور اند که با توشیح شدن قانون دسترسی به اطلاعات از سوی رییس جمهور، بیش‌تر‌ چالش‌های موجود در برابر خبرنگاران در این کشور حل می‌شوند. صدیق‌الله توحیدی، رییس این نهاد روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت که این قانون یک متن پذیرفته شده و کامل دارد و کدام ماده‌ی آن نیاز به تعدیل ندارد.

توحیدی ابراز امیدواری کرد که رییس جمهور احمدزی هرچه زودتر این قانون را توشیح کند تا با نافذ شدن آن خبرنگاران بتوانند بدون هیچ‌گونه محدویت به کارشان ادامه بدهند: «نی یا دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان از رییس جمهور افغانستان تقاضا می‌کند تا‌ این قانون را هرچه زودتر توشیح و نافذ بسازد تا سهولت‌های لازم در کار اطلاع‌رسانی در افغانستان به وجود بیایند. روی این قانون توسط ارگان‌های دولتی و غیردولتی کار شده و نظرخواهی هم بر سر آن صورت گرفته. این قانون یک متن کامل است، هیچ مشکلی وجود ندارد و اگر مشکلی در تطبیق آن وجود داشت، بعد از این‌که نافذ شود، زمینه‌ی تعدیل آن وجود خواهد داشت».

صدیق‌الله توحیدی، رییس نهاد نی یا دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید، اگر این قانون از سوی رییس جمهور احمدزی به‌زودی توشیح شود، خبرنگاران نیز با اطمینان کارشان را به پیش خواهند برد. توحیدی افزود که در یک هفته‌ی گذشته هجده مورد خشونت در کابل و بیست و یک مورد دیگر در شمال کشور در برابر خبرنگاران ثبت شده‌اند.

مسئولان نی از رییس جمهور خواستند که دوسیه‌های خبرنگاران را که در سیزده سال گذشته در این کشور کشته شده‌اند، باز کرده و عاملان این کشتارها را شناسایی و محاکمه کند. شماری از خبرنگاران محدودیت‌ها در کار خبررسانی و حاضر نشدن مقام‌های دولتی برای اطلاع‌دهی به وقت به رسانه‌ها را از چالش‌های جدی در کار خبررسانی در کشور می‌دانند. (رادیو آزادی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *