کمک ٢٥ ميليون دالری جاپان برای ساختن ٧٠ مکتب در سه ولايت

هزاران شاگرد پسر و دختر از تعمير جديد ١٨ مکتب در باميان، غور و دايکندى که به کمک جاپان اعمار شده‌اند، مستفيد شدند. فاروق وردک، سرپرست وزارت معارف در سفرى که با هيروشى تاکاهاشى، سفير جاپان، دیروز به باميان داشت، گفت که پنج مکتب در باميان، هشت مکتب در غور و پنج مکتب در دايکندى اعمار شده‌اند.

آن‌ها ليسه‌ی شيبرتو درحومه‌ی مرکز باميان را به نمايندگى از مکاتب ديگر، رسماً افتتاح کردند. اين ليسه که ٧٠٠ پسر و دختر در آن درس می‌خوانند، داراى دو طبقه و ١٨ صنف درسى است و زمين آن را مردم محل اهدا نموده‌اند. سرپرست وزارت معارف‌ ابراز امیدوارى نمود که شاگردان‌ از اين تعمير جديد در راستای تعلیم و تربیه‌ی‌شان استفاده‌ی مطلوب نمايند.

زهرا محمدى، دانش‌آموز صنف هشتم اين ليسه گفت که قبلاً در زير خيمه و تعمير کهنه درس مي‌خواندند. وى با ابراز خرسندى از تعمير جديد، افزود: «ما از قريه‌ی خود تا مکتب، ساعت‌ها پياده مى‌آييم و اميد است که وزارت معارف، يک مکتب در قريه‌ی ما اعمار کند».

محمد علم، يک‌تن از متنفذان محل نيز گفت که از مناطق دوردست، دختران چهار ساعت‌ پیاده منزل می‌کنند تا به این مکتب مي‌رسند و اگر یک مکتب دخترانه ایجاد شود، دختران می‌توانند در منطقه‌ی‌شان درس بخوانند. وى از وزیر معارف خواست که در زمینه‌ی تعمير یک الحاقیه و یک مکتب دخترانه نیز توجه نمايد. وزیر معارف، ساخت مکتب الحاقيه و مکتب دخترانه را منظور نمود.

در باميان بيش از ١٤٧ هزار شاگرد که تقريباً نصف آنان را دختران تشکيل مي‌دهند، توسط ٣٦٠٠ معلم در ٣٦٠ مکتب تدريس مي‌شوند؛ اما بيش از ‌صد مکتب آن تعمير ندارد. سرپرست وزارت معارف‌ از سفیر جاپان خواست که در قسمت مکاتب بدون تعمیر در بامیان نیز توجه داشته باشد.

هيروشى تاکاهاشى، سفير جاپان، هدف از همکاری مردم و دولت جاپان را رشد و ارتقاى تعلیم و تربیه‌ی کودکان افغان بیان داشت و گفت که به همین منظور، هزینه‌ی ساخت٧٠ مکتب به مبلغ ٢٥ ميلیون دالر را در باميان، غور و دایکندی پرداخت کرده که در مجموع ٥٥ هزار شاگرد‌ از اين مکتب‌ها مستفيد مي‌شوند.

 تعمير جديد ١٨ مکتب در اين سه ولايت نيز شامل این کمک است. وی افزود که تا حال حدود ٢٥ مکتب آن نزديک به بهره‌برداری است و متباقی آن تا سال ٢٠١٥ ميلادى به بهره‌برداری خواهند رسيد. سفیر جاپان که به زبان فارسی صحبت می‌کرد، گفت: «علت این‌که به زبان فارسی صحبت می‌کنم، این است که از پوهنتون کابل فارغ شده‌ام».

وی ابراز امیدواری کرد که سطح علم همه‌ی شاگردان معارف‌ بالا برود و از دانشگاه‌ها فارغ شوند. غلام علی وحدت، والی بامیان‌ ضمن قدردانی از جاپان و صندوق وجهى اطفال ملل متحد (یونيسیف) که در بخش تخنیکی این مکاتب همکاری داشته، گفت که جاپان صدها پروژه را در باميان عملی کرده و همکاری اين کشور، در قلب مردم بامیان ماندگار خواهد بود. (پژواک)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *