پنجشیر
عکس: آرشیف

ساکنان پنجشیر به درخواست طالبان حاضر به تظاهرات علیه امریکا نشدند

منابع در ولایت پنجشیر می‌گویند که مقام‌های طالبان از ساکنان این ولایت خواسته بودند که پس از نماز جمعه، علیه امریکا به‌خاطر حمله این کشور علیه ایمن الظواهری، رهبر القاعده تظاهرات کنند.

یک منبع گفت که امام مسجد مارشال محمدقسیم فهیم، در «پاراخ» مرکز پنجشیر که عضویت طالبان را دارد، گفته است ایمن الظواهری، رهبر القاعده مجاهد بود و حمله علیه او باید محکوم شود.

اما به گفته‌ی منبع، نمازگذاران پس از ادای نماز فرض، از مسجد بیرون شده و به خواست طالبان برای برگزاری تظاهرات توجه نکردند.

تظاهرات ضد امریکا دیروز (جمعه، ۱۴ اسد) در کابل و شماری از ولایت‌ها برگزار شد. اشتراک‌کنندگان این تظاهرات بیشتر هواداران طالبان و افرادی بودند که به‌ درخواست این گروه آمده بودند.

معترضان حمله امریکا در کابل را که منجر به کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده شد تجاوز به خاک افغانستان خواندند.

آنان می‌گویند که ایمن الظواهری در کابل حضور نداشته و امریکا دروغ می‌گوید.

دولت امریکا می‌گوید که نیروهای هوایی این کشور روز یک‌شنبه (۹ اسد) ایمن الظواهری، رهبر القاعده را در حالی که در بالکن مخفی‌گاه خود در کابل ایستاده بود با شلیک موشک از هواپیمای بی‌سرنشین کشته‌اند.

حکومت سرپرست طالبان کشته‌شدن الظواهری را تأیید و یا رد نکرده؛ اما درباره‌ی آمدن و حضور او در افغانستان اظهار بی‌اطلاعی کرده‌ است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است که این گروه به نهادهای تحقیقی و اطلاعاتی خود دستور داده است تا تحقیقات جامع و جدی را در مورد ابعاد مختلف این موضوع انجام دهند.