دیدبان حقوق بشر: مردم افغانستان قربانی ظلم طالبان و بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی هستند

در آستانه یک سالگی حکومت طالبان، دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی این یک سال را «فاجعه‌بار» خوانده و گفته است که مردم افغانستان قربانی ظلم طالبان و بی تفاوتی جامعه بین‌المللی هستند.

دیدبان حقوق بشر در این گزارش که امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ اسد) منتشر شد، گفته است که طالبان پس از تصرف افغانستان، وعده‌های شان مبنی بر احترام به حقوق بشر و حقوق زنان را شکسته‌اند.

این نهاد افزوده است که طالبان محدودیت های شدیدی را بر حقوق زنان و دختران اعمال، رسانه‌ها را سرکوب کرده‌اند و منتقدان و کسانی را که مخالفان خود می پنداشته‌اند خودسرانه بازداشت، شکنجه و به طور صحرایی اعدام کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که نقض حقوق بشر توسط طالبان محکومیت گسترده‌ای را به همراه داشته و تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت وخیم انسانی کشور را به خطر انداخته است.

در گزارش این نهاد آمده است که اقتصاد کشور به دلیل قطع کمک‌های خارجی و وضع محدودیت بر معاملات اقتصادی بین‌المللی سقوط کرده است. بیش از ۹۰ درصد افغان‌ها تقریباً یک سال می‌شود از ناامنی غذایی رنج می‌برند.

فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دیدبان حقوق بشر گفته است: «مردم افغانستان در کابوس حقوق بشری زندگی می‌کنند، قربانی ظلم طالبان و بی تفاوتی بین‌المللی ‌اند. آینده افغانستان تاریک خواهد ماند مگر اینکه دولت های خارجی فعالانه تر با مقامات طالبان تعامل کنند و در عین حال آنها را به شدت در زمینه اقدامات حقوق بشری شان تحت فشار قرار دهند.»

دیدبان حقوق بشر می‌گوید طالبان پس از دست یافتن به قدرت، قوانینی را وضع کرده‌اند که به طور گسترده مانع استفاده زنان و دختران از اساسی ترین حقوق شان از جمله آزادی بیان، گشت و گذار، و آموزش شده است.

طالبان زنان را از مسافرت یا رفتن به محل کار بدون همراه مرد خانواده منع کرده‌اند. زنان کارمند در اکثریت ادارات دولتی از کار بازداشته‌اند. طالبان دختران بالاتر از صنف ششم را از مکتب محروم کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که سابقه وحشتناک حقوق بشری طالبان و عدم تمایل آنان به تعامل معنادار با نهادهای مالی بین‌المللی، انزوای این گروه را بیشتر کرده است.

این نهاد تأکید کرده است که دولت‌های خارجی باید محدودیت‌های بخش بانکی کشور را کاهش دهند تا فعالیت‌های اقتصادی مشروع و کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کنند، اما طالبان هم باید موارد نقض حقوق را کاهش داده و مسئولین تخلفات را مورد بازخواست قرار دهند.

فرشته عباسی گفته است: «طالبان باید فورا تصمیم وحشتناک و زن ستیزانه خود مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران و زنان در مقطع متوسطه را لغو کنند.» به گفته او، «انجام این کار حامل پیامی خواهد بود که طالبان مایلند در شدیدترین اقدامات خود تجدید نظر کنند.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *