عکس: آرشیف

محتسبین طالبان سه کارمند مستوفیت غزنی را به‌دلیل اصلاح ریش‌شان توقیف کردند

منابع محلی در ولایت غزنی تأیید می‌کنند که محتسبین گروه طالبان سه کارمند ریاست مستوفیت این ولایت را به‌خاطر «اصلاح» ریش‌شان برای چند ساعت توقیف کرده بودند.

این منابع که نخواستند هویت‌شان افشا شود، امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ اسد) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که محتسبان طالبان این کارمندان ریاست مستوفیت غزنی را در اوایل هفته‌ی جاری در داخل یک «کانتینر» در محوطه‌ی این ریاست توقیف کرده بودند.

براساس گفته‌های آنان، طالبان دلیل توقیف این افراد را «اصلاح و خط‌انداختن» ریش‌شان خوانده بودند.

منابع افزودند که محتسبان طالبان کارمندان توقیف‌شده را پس از گفت‌وگو با سایر کارمندان ریاست مستوفیت غزنی رها کرده و ۴۰ روز به آنان فرصت داده تا ریش‌شان را مطابق معیار طالبان برابر کنند.

یکی از منابع گفت که به کارمندان تصریح شده است تا در این مدت از اصلاح ریش‌شان خودداری کنند.

افزون بر این، محتسبان طالبان از ریاست معارف و مکاتب در ولایت غزنی پیوسته سر می‌زنند و کارمندان و آموزگاران را مورد بازرسی قرار می‌دهند. یکی از منابع گفت: «طالبان آموزگاران را به تنگ آورده‌اند. هر روز می‌آیند و بهانه می‌آورند. به‌خصوص در ریش و پوشش آنان گیر می‌دهند.»

سلمانی‌ها هم در شهر غزنی تأیید می‌کنند که محتسبان طالبان آنان را به‌دلیل تراش و خط‌انداختن ریش مشتریان‌شان تهدید و لت‌وکوب کرده‌اند. یکی از آنان که نخواست هویتش افشا شود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که در مرکز شهر غزنی، محتسبان سر او را به‌خاطر خط‌انداختن ریش مشتری‌اش، تراشیده است.

افزون بر این، طالبان در غزنی بر رفت‌وآمد زنان هم محدودیت شدید وضع کرده‌اند. طالبان پیوسته در ایست‌های بازرسی‌شان در شهر غزنی، از زنان سراغ محرم شرعی‌شان را می‌گیرند.

همچنین ریاست امر به معروف و نهی از منکر این گروه در ماه قوس در غزنی ورود زنان بدون «محرم شرعی» به مراکز صحی را در شهر غزنی ممنوع کرده بود.

یک منبع صحی در تاریخ ۲۶ قوس سال گذشته به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در غزنی ممنوعیت ورود زنان و دختران بدون «محرم شرعی» به مراکز صحی را به‌گونه‌ی شفاهی به این مراکز ابلاغ کرده‌اند.

به‌گفته‌ی منبع، مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در غزنی استدلال کرده‌اند که «گشت‌وگذار زنان بدون محرم شرعی در بیرون از خانه؛ از جمله در کلینک‌ها و شفاخانه‌ها» «گناه» محسوب می‌شود.

به‌دنبال آن، این گروه همچنین در این ولایت گفته بودند که همراهی «زن بیمار» توسط «زن دیگر خانواده» به مراکز صحی «غیراخلاقی» و «غیرشرعی» است.

یک منبع معتبر صحی در غزنی در تاریخ اول جدی سال گذشته در صحبت با روزنامه اطلاعات روز این موضوع را تأیید کرده بود. او گفته بود مسئولان محلی طالبان در ولسوالی مقُر این ولایت به تمامی داکتران دستور داده‌اند تا از معاینه و تداوی «زنان بیمار که توسط زنان دیگر خانواده» به شفاخانه منتقل می‌شوند، خودداری کنند.

این منبع تأکید کرده بود که این دستور طالبان افزون بر ولسوالی مقر در تعداد دیگر از ولسوالی‌های غزنی هم تطبیق می‌شود.