زیان ۵۰۰ میلیون دالری محرومیت دختران از آموزش به اقتصاد افغانستان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) می‌گوید که محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش، منجر به زیان حداقل ۵۰۰ میلیون دالری برای اقتصاد افغانستان در ۱۲ ماه گذشته شده است.

بر اساس تحلیل یونیسف، با دور نگه‌داشتن دختران از آموزش متوسطه و لیسه، افغانستان سالانه ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود از دست خواهد داد.

این نهاد در گزارش خود که امروز (دوشنبه، ۲۴ اسد) منتشر کرده، گفته است که اگر سه میلیون دختر که بتوانند تحصیلات خود را تکمیل کنند و در بازار کار شرکت کنند، دختران و زنان حداقل ۵.۴ میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان کمک خواهند کرد.

به گفته‌ی یونیسف، پیامدهای غیرمالی محرومیت دختران از آموزش در آینده، کمبود آموزگار، پزشک و پرستار زن خواهد بود.

دکتر محمد آیویا، نماینده یونیسف در افغانستان گفته است که تصمیم طالبان مبنی بر عدم اجازه بازگشت دختران به مکاتب، تکان‌دهنده و عمیقاً ناامیدکننده بود.

او گفته است که این تصمیم نه تنها حق اساسی دختران برای تحصیل را نقض می‌کند، بلکه آنان را در معرض اضطراب شدید و خطر استثمار و سوءاستفاده بیشتر از جمله قاچاق کودکان، ازدواج زودهنگام و اجباری قرار می‌دهد.

محمد آیویا افزوده است که تحلیل جدید یونیسف نیز تأثیر اقتصادی «وحشتناک» این تصمیم را بر تولید ناخالص داخلی کشور بیان می‌کند.

در گزارش یونیسف آمده ست که قبل از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، بیش از ۴.۲ میلیون کودک در افغانستان از مکتب محروم بودند که ۶۰ درصد آن را دختران تشکیل می دادند.

نماینده یونیسف گفته است که این نهاد می‌خواهد تمام پسران و دختران به مکتب بروند. او افزوده است تا زمانی که به این هدف دست نیابد، دست از دفاع برنخواهد داشت. محمد آیویا گفته است: «آموزش نه تنها حق هر کودکی است، بلکه پایه رشد آینده در افغانستان است.»