عکس: ارسالی

گروهی از زنان معترض: مکاتب دخترانه بدون هیچ‌گونه توجیه مسدود شده‌اند

یکی از جنبش‌های اعتراضی زنان موسوم به «بانوان معترض سازمان روزنه امید» می‌گوید که مکاتب دخترانه در افغانستان بدون هیچ‌گونه توجیه شرعی، قانونی، حقوقی و انسانی مسدود شده‌اند.

این جنبش می‌افزاید که با سایر جنبش‌های اعتراضی زنان، احزاب سیاسی و فعالان مدنی به‌مناسبت روز سقوط افغانستان بدست طالبان گردهمایی را تحت عنوان «۱۵ آگست؛ روز همبستگی زنان افغانستان» برگزار کرده و با برنامه‌های گوناگون اعتراضی در سراسر کشور و در نقاط جهان مطالبات و خواسته‌های‌شان را مطرح کرده‌‌اند.

زنان معترض در قطعنامه‌ی‌شان گفته که پس از روی‌کارآمدن طالبان، دروازهای مکاتب به‌روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم بدون هیچ‌گونه توجیه شرعی، قانونی، حقوقی و انسانی مسدود شده‌اند.

آنان خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شده و گفته که «به هیچ قیمتی از این داعیه‌ی برحق مردم افغانستان فروگذاشت نخواهیم کرد».

زنان معترض گفته که پس از روی‌کارآمدن طالبان در قدرت هزاران زن شغل شان را از دست داده‌اند و اکثر این زنان نان‌آور و سرپرست خانواده‌های‌شان هستند.

به گفته‌ی آنان، محرومیت زنان از کار و ممانعت شغلی موجب افزایش فقر و گرسنگی شده است.

زنان معترض خواستار اقدامات عملی، فوری و به رسمیت شناختن حق کار زنان، فراهم کردن زمینه‌ کاری و اجازه دادن آنان به وظایف‌شان در ادارات شده‌اند.

آنان گفته که از داعیه‌ی حق کار زنان نیز به قاطعیت تمام حمایت و پشتیبانی کرده و به مبارزات مدنی تا تحقق آن همچنان ادامه خواهند داد.

طالبان پس از دست یافتن به قدرت محدودیت‌های گسترده علیه زنان وضع کرده‌اند. این گروه دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش محروم کرده و به زنان اجازه‌‌ی کار در اکثریت ادارات دولتی را نداده است.