جشنواره‌ی انگور هرات

جشنواره‌ی انگور، عسل و انجیر در هرات؛ کشاورزان از نبود سردخانه شاکی اند

همزمان با برگزاری ششمین جشنواره‌ی انگور، عسل و انجیر در هرات، کشاورزان از نبود سردخانه معیاری شاکی اند و می‌گویند که ناگزیرند در فصل برداشت، حاصلات‌‌شان را با قیمت پایین به فروش برسانند.

این جشنواره امروز (چهارشنبه، ۲۶ اسد) از سوی ریاست زراعت طالبان در هرات با همکاری اتاق زراعت و مالداری این ولایت برگزار شد.

در این جشنواره دو روزه، حاصلات زراعتی کشاورزان به نمایش گذاشته شده است.

بشیراحمد بهادری ، رئیس اتاق زراعت و مالداری هرات در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز گفت که امسال بیش از ۱۵۰ هزار تُن انگور در این ولایت برداشت خواهد شد.

انگور هرات
انگور هرات

پیرمحمد حلیمی، رییس اداره زراعت طالبان در هرات نیز گفت که براساس تخمین، حاصلات انگور این ولایت در سال جاری ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت. همچنین به گفته‌ی او، عسل این ولایت نیز ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت.

طبق آمار، در هرات حدود ۱۲هزار و ۱۲۵ باغ انگور وجود دارد. بیشترین حاصلات انگور از ولسوالی‌های انجیل، اوبه، پشتون زرعون و گذره به‌دست می‌آید.

در این ولایت بیش از ۴۰ نوع انگور وجود دارد که مشهورترین آن انگور لعل است. این نوع انگور، بیشتر به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

رییس اتاق زراعت و مالداری هرات، نبود سردخانه‌های معیاری و توقف فعالیت دهلیز هوایی را از مشکلات جدی کشاورزان می‌خواند.

بصیراحمد درویشی، یکی از باغداران می‌گوید که آنان همه‌ساله به‌دلیل نبود سردخانه‌های معیاری، متضرر می‌شوند. او گفت که کشاورزان مجبورند در فصل برداشت حاصلات‌شان را با بهای پایین بفروشند.

انجیر هرات
انجیر هرات

او می‌گوید در صورتی که سردخانه‌های معیاری ساخته شود، باغداران می‌توانند مفاد بیشتر به‌دست بیاورند و در تمام‌  فصل‌های سال میوه تازه وارد بازار کنند.

جلیل‌احمد حبیبی یکی دیگر از باغداران هرات می‌گوید: «امسال حاصلات انگور خوب است، اما زمینه‌ی صادرات نیست. نگرانم که حاصلات روی دست ما بماند و دولت هم نتواند به بیرون از هرات و افغانستان صادر کند.»

کشاورزان از حکومت طالبان می‌خواهند که دهلیز هوایی را در هرات فعال کند.