ولسوالی سنگتخت و بندر دایکندی
عکس: شبکه‌های اجتماعی

ادعای قتل یک مرد کوچی در دایکندی؛ طالبان از ساکنان یک روستا خون‌بها خواستند

منابع در ولسوالی سنگتخت‌وبندر دایکندی می‌گویند که مسئولان محلی طالبان خون‌بهای یک مرد کوچی را که ادعا می‌شود در ۱۳۷۰ خورشیدی توسط ساکنان روستای «چهارقول‌میری» به قتل رسیده، دو میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی پول و یک قبضه کلاشنیکوف تعیین کرده‌اند.

به گفته منبع، این فیصله را ولسوال طالبان برای ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر صادر کرده است.

باشندگان محل اما این حکم را «ظالمانه» می‌خوانند و می‌گویند که ولسوال طالبان خلاف قانون و بدون تحقیق فیصله کرده است.

ساکنان روستای «چهارقول‌میری» می‌افزایند که حدود ۳۰ پیش در ساحه «تاج‌کوه»، در ساحه میان ولایت‌های دایکندی و غور یک چوپان کوچی کشته و یک چوپان دیگر زخمی شدند؛ اما هیچ یکی از ساکنان روستای یادشده در این قضیه دست نداشته‌اند.

آنان در عین حال می‌گویند که با وجود نهادهای عدلی و قضایی، صدور حکم توسط ولسوال خلاف قانون است.

یکی از باشندگان روستای «چهار‌قول‌میری» به روزنامه اطلاعات روز گفت که مسئولان محلی طالبان در ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر به طور اجباری از بزرگان این روستا اعتراف و تعهد گرفته تا دو هفته دیگر باید مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی و یک قبضه کلاشنیکوف را به کوچی‌ها پرداخت کنند.

این باشنده محل که خواست هویت‌اش فاش نشود، گفت: «این فیصله طالبان ناعادلانه و ظالمانه است. اهالی روستای چهارقول‌میری به دلیل فقر و تنگ‌دستی توان پرداخت این مبلغ هنگفت را ندارد.»

او افزود که ساکنان روستا خواستار لغو این حکم و تحقیق درباره‌ی قضیه هستند.

حدود دو ماه پیش در منطقه سیاه چوب سنگ‌وتخت بندر نیز طالبان از ساکنان محل یک میلیون افغانی به‌خاطر قتل یک مرد کوچی خون‌بها خواسته بودند.