وزارت مهاجران و عودت کنندگان: برای بازگشت دسته‌جمعی مهاجران، برنامه‌ای نداریم

اطلاعات روز: وزارت مهاجران و عودت کنندگان کشور اعلام کرد، برای بازگشت دسته‌جمعی مهاجران افغان، برنامه‌ی مشخصی را روی دست ندارد. اسلام‌الدین جرئت، سخن‌گوی این وزارت گفت که در حال حاضر روند بازگشت مهاجران به گونه‌ی داوطلبانه جریان دارد؛ اما هیچ برنامه‌‌ای برای بازگرداندن کتله‌ای مهاجران به کشور روی دست نیست.

این در حالی است که پیش‌تر آژانس خبری «ای‌پی‌پی» دولتی پاکستان به نقل از وزیر سرحدات و مهاجران این کشور گزارش داده بود، حکومت افغانستان قصد دارد تمام مهاجرانش را دوباره برگرداند. به گزارش این خبرگزاری، قرار است یک هیأت پاکستانی برای آماده‌سازی یک برنامه‌ی مشخص در این زمینه به افغانستان سفر ‌کند.

اما سخن‌گوی وزارت مهاجران و عودت کنندگان این اظهارات را رد کرد و به رادیو آزادی گفت: «به‌صورت کتله‌ای برنامه‌ی خاصی که دولت در این راستا داشته باشد، نیست. در جریان سال روان روند بازگشت مهاجران  به گونه‌ی داوطلبانه آغاز شد و حال نیز جریان دارد. ما پذیرای‌ پنج‌صد هزار افغان بودیم که بدبختانه تا حال به چنین معمول دستیاب نشدیم».

او افزود، قرار است یک‌ماه بعد نشست سه‌جانبه میان مقام‌های افغانستان، پاکستان و کمیشنری سازمان ملل در امور مهاجران در کشور برگزار شود. در نشست‌های سه‌جانبه‌ی قبلی مقام‌های افغانستان، پاکستان و کمیشنری سازمان ملل در امور مهاجران، روی مشکلات مهاجران افغان گفت‌و‌گو شده است. این نشست از چند سال بدین‌سو به‌صورت دوره‌‌ای برگزار می‌شود.

قرار است امسال افغانستان میزبان نشست یاد شده باشد. گفته شده که در این نشست روی قانونی ساختن اقامت یک میلیون مهاجر بدون مدرک افغانستان در پاکستان بحث می‌‌شود. بر اساس آمارهای ارائه شده، در حال حاضر از مجموع حدود دو میلیون و شش‌صد هزار مهاجر افغان در پاکستان، یک میلیون آن مدرک قانونی ندارند. گفتنی است که مهلت اقامت قانونی مهاجران افغانستان در پاکستان نیز در پایان سال 2015 ختم می‌شود.