کمیسیون آزادی مذهبی امریکا: آزادی مذهبی شهروندان افغانستان با تهدید جدی مواجه است

کمیسیون آزادی مذهبی امریکا می‌گوید که وضعیت آزادی مذهبی در افغانستان از زمانی که طالبان کنترل این کشور را بدست گرفته‌اند، به‌شدت بدتر شده است.

این کمیسیون دیروز (سه‌شنبه، ۱ سنبله) با نشر گزارشی گفته است که تحمیل تفسیر محدود از اسلام سنی توسط طالبان، تهدیدی جدی برای آزادی مذهبی و تمام شهروندان افغانستان است که این تفسیر را قبول ندارند.

کمیسیون آزادی مذهبی امریکا افزوده است که علی‌رغم وعده‌های مستمر طالبان برای حفاظت از تمامی جوامع قومی و مذهبی ساکن در افغانستان، این گروه نتوانسته است امنیت اقلیت‌های مذهبی را در برابر حملات داعش تأمین کند.

طبق گزارش این کمیسیون، برخی از جوامع اقلیت مذهبی افغانستان با خطر انقراض روبه‌رو هستند و برخی دیگر به‌دلیل ترس تلاش می‌کنند عقیده خود را مخفی کنند.

کمیسیون آزادی مذهبی امریکا افزوده است که پس از تسخیر افغانستان توسط طالبان، بیش از ۱۲۰ هزار افغان به‌شمول اقلیت‌های مذهبی به ایالات متحده و کشورهای متحد امریکا منتقل شده‌اند.

این کمیسیون از وزارت امور خارجه امریکا خواسته است که برنامه خود را برای پذیرش اعضای گروه‌های اقلیت مذهبی افغانستان گسترش دهد.

کمیسیون آزادی مذهبی امریکا از دولت امریکا خواسته است تا حمایت‌های مربوط به آزادی مذهب یا عقیده را در گفت‌وگو با طالبان بگنجاند.

این کمیسیون پیشتر در گزارش سالانه‌ی خود در سال ۲۰۲۲ به وزارت امور خارجه‌ امریکا توصیه کرد که افغانستان تحت حاکمیت طالبان را به‌عنوان کشور مورد نگرانی از نظر آزادی مذهبی معرفی کند.

طالبان این گزارش را تکذیب کرده بودند و گفته بودند حقوق اقلیت‌های مذهبی در افغانستان تأمین است.