رسانه‌های چاپی هرات

رسانه‌های چاپی خصوصی در هرات تعطیل شده‌اند

اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات می‌گويد که از میان هشت رسانه‌ای چاپی در این ولایت، تنها سه رسانه از جمله دو رسانه دولتی و یک خصوصی هنوز فعال اند.

به گفته‌ این اداره، در حال حاضر روزنامه دولتی «اتفاق اسلام»، مجله‌ نشراتی شهرداری هرات و مجله «شورای متخصصان» این ولایت به فعالیت خود ادامه داده‌‌اند.

فریداحمد ایوبی، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ‌ هرات می‌گوید که رسانه‌های چاپی اين ولایت به‌دلیل مشکلات اقتصادی از فعالیت بازمانده‌اند.

فرهنگیان و پیش‌کسوتان روزنامه‌نگاری در هرات وضعیت رسانه‌های چاپی را در این ولایت نگران‌کننده می‌خوانند.

ولی‌شاه بهره، فعال فرهنگی می‌گوید که وضعیت رسانه‌های چاپی از جمله روزنامه‌ اتفاق اسلام اسفبار است. این روزنامه در حال حاضر ارگان نشراتی ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات است.

آقای بهره می‌گوید که حکومت طالبان باید از رسانه‌های چاپی حمایت کند.

به گفته‌ استادان دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه هرات، در حال حاضر فرهنگ روزنامه‌خوانی کم‌رنگ شده است. مشکلات محتوایی رسانه‌های چاپی یکی از دلایلی این امر دانسته می‌شود.

نجیب‌الرحمان حدید، رییس دانشکده ژورنالیزم دانشگاه هرات می‌گوید: «روزنامه‌‌های چاپی هنوز نتوانسته‌اند مفهوم واقعی روزنامه را بدست آورند و مشکلات جدی محتوا دارند.»

به باور وی، عدم آگاهی شهروندان درباره‌ی مؤثریت روزنامه‌خوانی و فعالیت شبکه‌های اجتماعی رسانه‌ها از دیگر عوامل کم‌رونق‌شدن فرهنگ روزنامه‎‌خوانی است.

در حال حاضر، روزنامه اتفاق اسلام در هرات روزانه تا ۳۰۰ نسخه به شکل سیاه و سفید چاپ می‌شود.

فایق‌احمد هروی، مدیرمسئول این روزنامه‌ می‌گوید که نسخه‌های چاپی روزنامه اتفاق اسلام تنها در شهر هرات توزیع می‌شود.

به گفته‌ او، در این روزنامه ۱۱ نفر به‌شمول دو زن در بخش‌های مختلف آن کار می‌کنند.

در کابل و سایر ولایات نیز اکثر رسانه‌های چاپی تعطیل شده‌اند.

براساس نظرسنجی گزارشگران بدون مرز (RSF)، پس از روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، نزدیک به ۴۰ درصد رسانه‌های این کشور تعطیل و ۶۰ درصد از خبرنگاران نیز بیکار شده‌اند.

به گفته‌ این سازمان، زنان روزنامه‌نگار بیشترین تأثیر را متحمل شده و ۷۶.۱۹ درصد از آنان شغل خود را از دست داده‌اند.