برای نخستین بار در تاریخ کشور، یک زن عضو دادگاه عالی معرفی می‌شود

اطلاعات روز: اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور کشور می‌گوید که در آینده‌ی نزدیک برای نخستین بار یک زن را به عنوان عضو دادگاه عالی کشور معرفی می‌کند. رییس جمهور دیروز در سخنرانی خود در دانشگاه شینهوا در چین با تأکید گفت که دین اسلام به زنان حق ملکیت و مشارکت کامل را داده است.

هنوز هیچ زنی در تاریخ کشور عضو دادگاه عالی نبوده است. پس از سقوط طالبان و تشکیل حکومت جدید نیز کدام زنی عضو دادگاه عالی معرفی نشد و این مسئله با انتقادهای جدی فعالان زن در کشور روبه‌رو بود. فعالان زن و نهادهای حقوق بشری همواره از دولت خواسته‌اند که زنان را در پست‌های مهم دستگاه‌های عدلی و قضایی کشور مقرر کند.

دادگاه عالی کشور دارای 9 عضو است و مطابق قانون، اعضای آن برای 4، 7 و 10 سال از طرف رییس جمهور مقرر می‌شوند. اعضای این دادگاه بعد از گرفتن رای اعتماد از سوی مجلس نمایندگان، عضویت رسمی شورای عالی دادگاه عالی را حاصل و سپس رییس جمهور، یک‌تن از میان این 9 عضو را به عنوان رییس دادگاه عالی تعیین می‌کند.

تا ختم دوره‌ی کاری کسی حق برکناری اعضای دادگاه عالی را ندارد و در عین حال، زمان کاری آن‌ها تمدید نمی‌شود. رییس جمهور در چین گفت که خود روند انتخاب قاضیان را زیر نظر دارد و پیش از انتخاب، با تمام آن‌ها مصاحبه می‌کند. او در ادامه گفت که کمیسیونی را برای مرور قانون اساسی، بر اساس موافقت‌نامه‌ی دولت وحدت ملی، موظف می‌کند.