زندانیان پل‌چرخی: برای حل مشکلات ما اقدام نشده است

اطلاعات روز: شماری از اعتصاب کنندگان در زندان پل‌چرخی کابل می‌گویند که اعتصاب آنان وارد دهمین روز شده، اما هنوز برای حل مشکلات‌شان اقدام‌های جدی روی دست گرفته نشده است. آنان روز گذشته به رادیو آزادی گفتند، زندانیان بلاک چهارم این زندان از ده روز به این طرف اعتصاب کرده؛ اما به خواست‌های‌شان رسیدگی نشده است.

به گفته‌ی آنان، قرار است امروز تمام زندانیان زندان پل‌چرخی اعتصاب غدایی کنند. زندانیان این زندان از مشکلات صحی در داخل زندان، برخورد نامناسب با زنداینان، عدم توجه به حقوق اساسی آنان و عملی نشدن فرمان‌های تخفیف رییس جمهور شکایت کرده‌اند. آنان هشدار داده‌اند، تا زمانی‌ که به خواسته‌های‌شان رسیدگی نشود، به اعتصاب ادامه خواهند داد.

با این حال، مسئولان ریاست محابس و توقیف‌خانه‌های وزارت داخله، مشکلات موجود در زندان پل‌چرخی را تأیید کرده؛ اما گفته‌اند که اعتصاب غذایی این زندانیان هفته‌ی گذشته پایان یافته بود. عبدالعلیم کوهستانی، رییس این اداره دیروز گفت که برای حل مشکلات اعتصاب کنندگان زندانیان زندان پل‌چرخی مسئولانه اقدام شده است.

زاندان پل‌چرخی کابل، پیش از این نیز شاهد اعتصاب غذایی و برخوردهای فیزیکی میان زندانیان و محافظان بوده است. اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور کشور در روزهای اول کاری‌اش‌ به این زندان رفت و مشکلات آنان را از نزدیک بررسی کرد؛ اما هنوز هم این زندانیان از بی‌توجهی دولت شکایت دارند.

زندان پل‌چرخی در سال ۱۹۷۳ در کابل ساخته شد تا حدود ۵۰۰۰ زندانی را در خود جای دهد؛ اما در حال حاضر بیش از این تعداد در این زندان به‌سر می‌برند. بر اساس معلومات ارائه شده، در حال حاضر ۷۴۰۰ زندانی در زندان پل‌چرخی زندانی اند و شماری از آنان به دلیل نبود جای، در راهروهای این زندان می‌خوابند.