طالبان پول های مندرس را به‌عنوان معاش به کارمندان توزیع می‌کنند
SM

کارمندان دولتی در تخار: طالبان پول های مندرس را به‌عنوان معاش به ما توزیع می‌کنند

شماری از کارمندان ادارات غیرنظامی دولتی در ولایت تخار می‌گویند که نمایندگی کابل بانک در این ولایت، بخشی از معاش ماهوارشان را پول های مندرس و غیرقابل چلش توزیع کرده است.

این کارمندان شکایت دارند که حدود یک‌سوم از مجموع معاش ماهوار که از نمایندگی کابل بانک دریافت کرده‌اند، قابل چلش نیست و حتا دکان‌داران و بانک‌ها نیز از دریافت آن خودداری می‌کنند.

هدایت‌الله، کارمند غیرنظامی در یکی از ادارات دولتی تخار است. او روز پنج‌شنبه (۱۷ سنبله) به روزنامه اطلاعات روز گفت که از مبلغ ۱۱ هزار افغانی معاش ماهوار، مبلغ سه‌هزار و ۵۰۰ افغانی آن از سوی هیچ دکان‌داری پذیرفته نشده است.

هدایت‌الله همچنین گفت که حتا بانک‌ها این مقدار پول مندرس را به‌عنوان هزینه‌ی بِل صرفیه‌ی برق و آب نمی‌پذیرند.

نسیمه آموزگار در یکی از مکتب‌های شهرتالقان می‌گوید وقتی که حقوق ماه گذشته‌اش را  از سوی بانک دریافت کرد، از مجموع هشت‌هزار و ۷۰۰ افغانی، سه‌هزار افغانی آن غیرقابل چلش بود که دوباره بانک این پول‌‌ها نگرفته است.

او افزود: «حال می‌خواهم از همین پول [هزینه] بِل برق را به نوی‌کابل بانک [نمایندگی] تخار بپردازم. اما کارمندان بانک از گرفتن این پول‌ها خوداری می‌کنند.»

در همین حال، یکی از کارمندان نمایندگی کابل بانک در تخار می‌گوید که مسئولان اداره‌ی مستوفیت در هماهنگی با نمایندگی بانک مرکزی در این ولایت، تصمیم گرفته‌اند که پول ها‌ی مندرس را به‌عنوان حقوق ماهانه کارمندان غیرنظامی توزیع کنند.

به‌گفته‌ی او، در صورتی‌که کسی با این پول‌ها مشکل داشته باشد و یا از گرفتن آن خودداری کند، از سوی طالبان تهدید و از وظیفه اخراج خواهد شد.

پیش از این در ولایت فاریاب نیز آموزگاران شکایت کرده بودند که مسئولان محلی طالبان بخشی از معاش ماهوارشان را از پول های مندرس توزیع کرده‌اند. آنان این کار طالبان را «جفا در حق‌شان» عنوان کرده بودند.

هرچند بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان با نشر اعلامیه‌ای، بیشتر پول‌های کهنه و مندرس را قابل اعتبار دانسته، اما مشکل در بازارهای خریدوفروش همچنان برای مردم پابرجا است.