کوچی‌های تازه‌وارد در تخار کشت‌زارهای مردم را تخریب و بیش از 10 نفر را زخمی کردند
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

کوچی‌ها در تخار دو نفر ساکنان محل را کُشته و ده‌ها خانواده را کوچانده‌اند

منابع محلی در ولایت تخار می‌گویند که در نتیجه‌ درگیری‌های اخیر میان کوچی‌های مسلح و ده‌نشینان در ولسوالی خواجه بهاءالدین، دو نفر از اهالی محل کشته شده‌اند.

به‌گفته‌ منابع، طی روزهای اخیر کوچی‌ها حدود ۱۰۰ خانواده را نیز کوچ داده‌اند.

یک منبع به روزنامه اطلاعات روز گفت که تنها امروز (چهارشنبه، ۲۳ سنبله) ۷۰ خانواده از چهار روستای ولسوالی خواجه بهاءلدین در پی درگیری با کوچی‌ها خانه‌های‌شان را ترک و به تالقان رفته‌اند.

این خانواده‌ها از روستاهای گلبهار، کتکجر، مهاجرقشلاق و نوبهار ولسوالی خواجه بهاءالدین مجبور به کوچ شده‌اند. به‌گفته‌ منبع، در این روستاها هنوز منازعه میان کوچی‌ها و ساکنان محل جریان دارد.

در همین حال، یک منبع معتبر در شفاخانه ولایتی تخار می‌گوید که در درگیر‌ی‌های دو روز پیش میان کوچی‌ها و ساکنان بومی دو نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به‌گفته منابع، کوچی‌های مسلح ادعای مالکیت بر زمین‌ و خانه‌های ساکنان ولسوالی خواجه بهاءالدین را دارند و طالبان نیز از آنان حمایت می‌کنند.

منابع می‌گویند که در ادامه‌ جابه‌جایی کوچی‌های تازه‌آورده در مناطق مرزی با تاجیکستان، طالبان به مردمان چهار روستا در ولسوالی خواجه بهاءالدین تخار، دستور تخلیه خانه‌های‌شان را داده‌اند.

این در حالی است که چند روز پیش منابع در ولسوالی خواجه‌ بهاءالدین ولایت تخار گفته بودند که مهاجرین تازه‌برگشته از پاکستان در روستایی ادعای مالکیت بر خانه‌های اهالی روستا را دارند و خواستار تخلیه این خانه‌ها شده‌اند.

یک منبع به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که طالبان از مهاجرین تازه‌برگشته از پاکستان حمایت می‌کنند و تاکنون حدود ۲۰ تا ۳۰ خانواده در روستای گلبهار ولسوالی بهاءالدین مجبور به کوچ شده‌اند.