عکس: وبسایت اوچا

اوچا: زنان کمک‌رسان در افغانستان با آزار و ارعاب مواجه می‌شوند

دفتر هماهنگی کمک‌های سازمان ملل در افغانستان (اوچا) می‌گوید که زنان کمک‌رسان در افغانستان روزانه با آزار، ارعاب و بدرفتاری مواجه می‌شوند.

اوچا امروز (چهارشنبه، ۲۳ سنبله) با نشر گزارشی گفته است که روی‌کارآمدن طالبان بر مشارکت زنان در کارهای بشردوستانه تأثیر منفی داشته است.

به‌گفته این دفتر، افغانستان یکی از سخت‌ترین مکان‌ها در جهان برای کار زنان، توانایی زنان برای مشارکت ایمن، معنادار و جامع در اقدامات بشردوستانه در ۱۲ ماه گذشته بوده است.

در گزارش اوچا آمده است که در میان مجموعه فزاینده‌ای از محدودیت‌ها که حقوق و آزادی‌های اولیه زنان را محدود می‌کند، کارگران زن بشردوستانه روزانه از لحظه‌ای که از خانه بیرون می‌شوند تا برمی‌گردند با آزار، ارعاب و بدرفتاری مواجه می‌شوند.

زنان کارمند گفته‌اند که دستورالعمل‌های طالبان به‌ویژه شرط همراهی آنان با محرم، باعث ایجاد محیطی نامطمئن و ناامن برای زنان کارمند در هنگام سفر به‌ویژه در ایست‎‌‎های بازرسی می‌شوند.

اوچا گفته است که کارکنان زن و مرد هر دو از مواردی از آزار کلامی و رفتار تهدیدآمیز طالبان در ایست‌های بازرسی سخن می‌گویند.

دفتر هماهنگی کمک‌های سازمان ملل گفته است که بدون اقدام فوری و قاطع، این خطر وجود دارد که شرکت زنان افغان در اقدامات بشردوستانه در افغانستان حتا سخت‌تر شود و عواقب بالقوه ویرانگر برای زنانی که به مشارکت خود وابسته هستند، دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *